Att hitta rätt röst till din produkt- eller reklamfilm kan vara helt avgörande för att ditt budskapet ska nå fram, och i dag finns en rad byråer som specialiserar sig på att producera och förmedla röster till olika typer av produktioner.
Nu har ett nytt bolag gett sig in i leken. Det handlar om svenska Voicemachine som grundats av Peo Drangert, Olle Bodelius, David Ershag och Daniel Larsson.
Målsättningen med Voicemachine är att förändra, effektivisera och digitalisera den traditionella röstbranschen – till ett lägre pris.
Voicemachines vd Peo Drangert har själv över 20 års erfarenhet inom branschen och kommer senast från det svenska röstbolaget Onlinevoices.
Han anser att dagens utbud av voice-over är alldeles för dyrt sett till den teknik som finns tillgänglig.
”Att dagens kunder betalar för studios och projektledning som inte ens behövs är helt enkelt inte hållbart. Det vi har skapat är ett slags röstbranschens Uber, samma resultat som andra leverantörer, men vi har kapat alla onödiga kostnader och gjort processen betydligt smidigare”, säger Peo Drangert.
“Tar bort dyra mellanhänder”
Peo Drangert förklarar att utvecklingen gått samma väg som musikbranschen gjorde på 90- och början av 2000-talet, där inspelningsutrustning blivit så billigt och bra att den kan ägas privat.
”Det har gjort att många byråer köper in röster från personer som spelar in hemma, men fortfarande tar betalt för projektledning och tekniker, vilket blir väldigt dyrt. Vi tar bort alla mellanhänder”, säger Peo Drangert.
Han berättar att de började att bygga Voicemachine under 2019 och lanserade satsningen i vår – det vill säga lagom till att corona lamslog världen.
”Branschen dog totalt och det blev stopp i maskineriet, men i juni släppte det lite och nu börjar det att rulla på. Vi har ett 50-tal återkommande kunder nu”, berättar Peo Drangert.
Bland de som använder tjänster återfinns bland annat produktionsbolag. Kunderna, och de som läser in rösterna, kommunicerar och sköter affären genom hemsidan. Rösterna, som först får lägga upp en demo för bedömning och godkännande på plattformen, får sedan ta emot jobberbjudanden där de kan svara, ställa frågor eller provläsa manus.
Automatiserat för att effektivisera
Priserna är fasta och Voicemachine satsar främst mot webbfilm, som exempelvis produktfilmer eller informationsfilmer, samt reklam av olika slag. Bolaget tar 25 procent av varje transaktion där standardpriset ligger på 395 euro, runt 4 000 svenska kronor, varav 300 euro går till den som läser rösten.
“Vi har automatiserat betalningar och behöver ingen ekonomiavdelning, inga dyra adresser och inga studios så vårt påslag kan vara betydligt mindre. Vi har också automatiserat mastringen av ljudfiler vilket gör att varken kund eller röst behöver vara ljudtekniker. Nu kan den som klipper videon även ofta göra hela ljudjobbet”, säger Peo Drangert.
Bolaget är finansierat av grundarna, med stöd från Sting, och planen är att genomföra en mindre kapitalrunda i höst för att driva utveckling och förbereda en internationell expansion.
“Vi var lönsamma redan i juni men målet är betydligt högre än att bara vara verksamma i Sverige, vi vill gå utomlands”, säger Peo Drangert.