I höstas valde Bambuser att satsa på så kallad live-shopping. Ett fenomen som redan var enormt populärt i Kina och när corona-krisen slog till fick det ett stort genomslag över hela världen.
Genom samarbeten med varumärken som Caia Cosmetics, Nakd, Lyko, Monki och många fler har fenomenet letat sig in i våra svenska vardagsrum.
Det har visat sig vara ett riktigt lyckokast.
Bolaget, som är börsnoterat, kom idag med sin rapport för det första halvåret och andra kvartalet.
"Även om det bara har gått ett halvår vill jag redan kalla 2020 för ett historiskt år", skriver vd Maryam Ghahremani i rapporten.
Kraftigt tillväxt andra kvartalet
Under årets andra kvartal har tillväxttakten ökat rejält och jämfört med samma kvartal året innan ökade försäljningen med 669 procent.
Omsättningen ökade från 841.000 kronor förra året till 6,8 miljoner kronor i år samtidigt som förlusten låg på ungefär samma nivå. 5,7 miljoner kronor i år och 5,3 miljoner kronor 2019.
Bolagets vd Maryam Ghahremani tror på ännu mer tillväxt under hösten.
”Vi kommer att ha vår starkaste tillväxt under det fjärde kvartalet när vi kommer in i den stora shoppingsäsongen. Vi är i en bra position för att ta oss an möjligheterna som Black Friday, Cyber Monday och Singles Day ger”, säger hon i ett pressmeddelande.
Bambusers aktiekurs har rusat över 800 procent sedan nyår och bolaget har nu ett börsvärde på 2,2 miljarder kronor.
Dagens rapport togs däremot inte emot bra av marknaden. Aktien föll 18 procent under dagen.
I slutet av juni tog bolaget in 290 miljoner kronor från investerare.
Pengarna ska användas till att expandera verksamheten inom live-video shopping. Bambuser vill anställa fler och satsa på såväl produktutveckling som marknadsföring. Målsättningen är att nå lönsamhet under 2022.