Soundtrack Your Brands affärsidé bygger på att skapa ett “Spotify för företag”, där till exempel restauranger och butikskedjor betalar en månadsavgift för att spela musik i sina lokaler.
Sedan starten har bolaget tagit in närmare en halv miljard kronor i riskkapital.
Breakit kunde nyligen avslöja att det rasat en maktstrid inom Soundtrack Your Brand, som grundades 2013 av Ola Sars, Joel Brosjö och Andreas Liffgarden.
Nu har bolaget anledning att fira, då man precis tecknat ett nytt viktigt avtal med skivbolagsjätten Universal Music. Ola Sars berättar att bolaget arbetat länge för att få till avtalet.
”Vi har fått med oss alla andra under de här tre åren, förutom Universal Music som är det största och viktigaste skivbolaget. Så nu kan man säga att vi satt modellen för marknaden”, säger Ola Sars.
Avtalet sträcker sig över tre år.
Ökade omsättningen förra året
Under förra året ökade Soundtrack Your Brand omsättningen med närmare 20 procent till 111 miljoner kronor. Samtidigt landade förlusten efter finansiella poster på minus 82 miljoner kronor, att jämföra me 146 miljoner kronor 2018.
Ola Sars vill inte uttala sig kring vad avtalet kan komma att innebära omsättningsmässigt, men konstaterar att Soundtrack Your Brand börjar att se en återhämtning efter covid-19.
”Det här innebär att vi får världens första b2b-erbjudande som är i paritet med konsumenttjänster som Spotify, Apple Music och Amazon. Det finns ingen annan som har det, vi är först i världen och det finns inte längre någon anledning att välja illegala konsumenttjänster, som är det största problemet i företagsmarknaden för musik", säger Ola Sars.