Sök ikon

Het månad för mat på nätet – försäljningen rusade

Svenskarna stannade hemma på semestern – då ökade e-handeln kraftigt.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

nyheter@breakit.se

Mat på nätet har ökat kraftigt under våren och kunderna har rusat till butikerna på nätet när pandemin har gjort att vi allt mer håller oss hemma. 

Ökningen fortsatte även i juli där e-handeln ökade med hela 165,3 procent enligt Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Hemleverans ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik ökade med hela 309,3 procent.

"Hemester är en förklaring, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Det är framförallt äldre personer som driver tillväxten och en undersökning från Postnord som publicerades tidigare i somras visade att andelen som handlat mat på nätet har dubblats jämfört med förra året.

Tungt för gränshandeln

De fysiska dagligvarubutikerna ökade också men bara med 3,7 procent. 

Kalendereffekten var +1,4 procent och justerat för det var tillväxten alltså 4,7 procent.

Men det är inte bara glada siffror, en del av dagligvaruhandeln har också haft det tufft när pandemin har påverkat efterfrågan. 

"Gränshandeln, framför allt den mot Norge, är det tydligaste exemplet men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare", säger Karin Brynell.

Läs mer