Sök ikon

Jollyroom har fyllt på kassan med 180 miljoner kronor

Jollyrooms vd Ole Sauar. Foto: Press

Jollyroom, som säljer barn- och babyprylar på nätet, har i tysthet tagit in 180 miljoner kronor i en nyemission under våren. Bolaget hoppas nu kunna stärka sin position på marknaden och räds inte Amazon.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Jollyroom är en av Sveriges största e-handlare och har haft en stark tillväxt de senaste åren. Men 2019 kom ett hack i kurvan. Bolagets omsättning landade på samma nivå som året innan – alltså på cirka 1,4 miljarder kronor. Resultatet gick från en vinst på 19 miljoner kronor till en förlust på 29 miljoner kronor. 

Bakgrunden till den stora förlusten är att Jollyroom under fjolåret investerade cirka 100 miljoner kronor i ett nytt robotlager på närmare 70.000 kvadratmeter i Göteborg.

“Vi tog en stor kostnad för att förbereda oss inför framtiden. Det är sådant man måste ta sig igenom när man är i en tillväxtresa. Just nu sker en enorm förflyttning från fysisk handel till nätet och då gäller det att vara förberedd. Möjligheten att ta en bra position kommer inte tillbaka”, säger Jollyrooms vd Ole Sauar till Breakit.

Han förklarar att investeringarna gjorde att bolaget inte kunde fokusera på försäljningen på samma sätt som tidigare samtidigt som som leveranskapaciteten sänktes.

Fyller på kassan rejält

För sju år sen gick Egmont in som storägare i Jollyroom men sedan dess har bolaget inte fyllt på kassan. Men nu visar handlingar från Bolagsverket att Egmont har stärkt sitt ägande genom en nyemission som tillför bolaget 180 miljoner kronor. Utöver det har en viss försäljning av aktier skett, berättar Ole Sauar.

Innan emissionen ägde Ole Sauar 62,5 procent av Jollyroom och Egmont 37,5 procent. Nu äger Egmont 49 procent och Ole Sauar 51 procent.

De nya pengarna kommer att användas till att personalstyrkan, ta fram nya produktkategorier och andra tillväxtskapande åtgärder. 

Ser Amazons intåg som spännande

Veckans besked om att e-handelsjätten Amazon nu bekräftar sin lansering i Sverige oroar inte Ole Sauar.

“Det är en spännande utveckling och det betyder att det kommer att bli mer fokus på e-handel men kommer också bidra till att konkurrensnivån höjs. Jag tror att vi kommer att ta en bra position som specialaktör inom barn- och babyprodukter”, säger Ole Sauar och fortsätter:

“Just nu har vi bäst tillväxt i de länder där Amazon har en stark position vilket är positivt.”

Enligt Ole Sauar har coronapandemin lett till att fler stannar hemma och handlar prylar till hemmet.

“Istället för att lägga 20.000 på en resa till Gran Canaria har familjerna istället köpt lekstugor, studsmattor och cyklar”, säger han.

Siktar mot omsättning på 3 miljarder 2023

Ole Sauar är övertygad om att bolaget kommer att vända till vinst under året och ser bland annat att den nya äldre målgrupp som börjat e-handla under coronakrisen kan öka trycket på näthandlade leksaker inför julhandeln.

Framöver är siktet inställt på att omsätta 3 miljarder kronor inom tre år.

Vill du läsa mer om e-handel? I våras gjorde Breakit en stor kartläggning av bolagen som gör succé på nätet men har knapert med cash. Läs allt om det här.

Läs mer