Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Sellpy-annonser väcker uppmärksamhet: Ikea-filten blev 2400 procent dyrare

Marknadsplatsen sålde även en hundjacka som damväst och en nästan tom Hugo Boss-parfym för 750 kronor.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det var Bloggbevakning som först uppmärksammade att Sellpy, den H&M-ägda marknadsplatsen för second hand, hade flera annonser ute där både produkterna och priserna såg konstiga ut. Något som även har uppmärksammats av Dina Pengar på Expressen.

Sellpy låter användare packa saker i så kallade Sellpy-påsar, som sedan hämtas upp och bedöms av bolaget. Sedan säljer bolaget det som anses ha ett värde på 50 kronor eller mer.

I fallen som har uppmärksammats av Bloggbevakning rörde det sig bland annat om en rosa jacka för hundar som på Sellpy såldes som en damväst. Men på marknadsplatsen såldes även flera exemplar av Ikea-filten Kråkris, där den dyraste låg ute för 250 kronor. På Ikea gick samma filt att köpa för 10 kronor. 

Camilla Gervide, som driver Bloggbevakning, hittade också flera trasiga och nästan tomma produkter som var högt prissatta. Bland annat tre nedbrunna ljus för 175 kronor.

“Jag klickade på annonsen för att se om det verkligen kunde stämma att man sålde dem för det priset, och mycket riktigt – det gjorde man”, berättar Camilla Gervide för Expressen.

Expressen har kontaktat Sellpys vd Michael Arnrör som förklarar prissättningen.

“Vi föreslår priser automatiskt baserat på hur liknande produkter har sålt hos oss tidigare. Dessa priser sänks successivt tills dess att någon köper varan. I slutändan är det dock säljarna som bestämmer både vad vi ska sälja (så länge skicket är tillräckligt gott) och till vilket pris då säljarna både kan begära varor till försäljning samt sätta priser på de varor man själv säljer. Detta gäller självklart även de exempel du nämner där säljarna kan ha både begärt att vi ska sälja varor samt satt egna priser”, skriver han i ett mejl.

Hur hundjackan kunde säljas som en damväst framgår däremot inte.

Expressen skriver också att anställda tidigare har berättat om att en stressig arbetsmiljö gör att kvantitet går före kvalitet. Detta eftersom att man arbetar efter ett poängsystem där ett högre tempo leder till en högre lön.

“Man hinner ibland inte tänka på hur bilderna eller kläderna ser ut. Såklart kan man kolla till skicket lite snabbt, men om det är väldigt stressigt hinner man inte och ibland orkar man helt enkelt inte bry sig faktiskt”, har en tidigare anställd sagt, uppger Expressen.

Läs mer