För drygt ett år sedan gjorde några av Sveriges största mäklarfirmor gemensam sak och meddelade att de tänkte lansera sin egna bostadsportal. Satsningen skulle heta Bomero och var en utmanare till den svenska jätten Hemnet.
”Konkurrens behövs. Det har varit ett problem att vi har en monopolartad situation med en dominerande aktör när det gäller bostadsannonsering på nätet”, sade Erik Wikander, vd för Mäklarhuset då.
Satsningen har drivits som ett gemensamt projekt av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, Skandia Mäklarna, Mäklarhuset, Husman Hagberg, ERA och Mäklarringen – som tillsammans står för drygt en tredjedel av antalet sålda bostäder i Sverige.
Sedan lanseringen har det varit hyfsat tyst från utmanaren – utöver att Bomero har bytt namn till Boneo. När Breakit ringer upp bolaget visar det sig att det är nu som mäklarnas gemensamma projekt ska komma igång på riktigt och byggas som ett eget bolag.
Vilket innebar att Fredrik Engdahl, med bakgrund från streamingtjänsten Magine och som kommersiell chef på Danads, klev på som ny vd för bolaget i juni månad. Ungefär samtidigt som Boneo lanserade en helt ny sajt.
“Man började med att testa marknaden och man gjorde det med full commitment. Men den första lanseringen gjordes för att testa marknaden och sen har ägarna gradvis byggt vidare till vad Boneo är idag och den nya sajt som lanserades i slutet av juni”, berättar Fredrik Engdahl och fortsätter.
“Mitt uppdrag är att bygga vidare på både bolaget och plattformen, med nya förbättringar och funktioner. Nu i början handlar mycket av mitt arbete om att rekrytera nyckelroller till bolaget och vidare affärsutveckling. Under tiden som Boneo har styrts av ägargruppen så har fokus legat på att bygga en plattform.”
Klart hur sajten ska utvecklas
Enligt Fredrik Engdahl finns det en omfattande roadmap över nya funktioner under resten av året där sajten kommer att utvecklas. Utöver att vara en heltäckande bostadsportal ska Boneo också erbjuda information och inspiration, berättar han.
“Människor som går i tankar med husbyggen, försäljning eller renovation ska kunna få tips och råd kring hur man exempelvis ska hantera olika problem och frågor.”
Boneos bokslut för 2019 visar att bolaget då hade intäkter på cirka 2 miljoner kronor, liksom aktiverat arbete för annans räkning på 6,7 miljoner. Samtidigt brände ägarna inga enorma summor på sin “Hemnet-dödare” under året. Minusresultatet skrevs till 2,9 miljoner kronor.
“Målet är lönsamhet inom en inte allt för lång tid. Men vi har lyxen att ha starka ägare bakom oss som ser det här långsiktigt. Målet är att bygga en bra portal på lång sikt och det finns resurser att investera”, säger Fredrik Engdahl.
“För mig som har varit i riskkapitalfinansierade bolag tidigare är det också stimulerande att det inte finns några kortsiktiga avkastningskrav. Vi kan fokusera på att bygga något bra för marknaden på sikt."