Sök ikon

Bianca Ingrossos Caia Cosmetics säljs i storaffär: "Det här är bara början"

Foto: Jessica Gow /TT

”Jag är så stolt över vad Caia-teamet har åstadkommit", säger Bianca Ingrosso.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Bianca Ingrosso är en av Sveriges bäst betalda influencers. Hon har över 1 miljon följare på Instagram och syns flitigt i tv-rutan. Under förra året redovisade hennes bolag Bianca Ingrosso AB en vinst på 27,6 miljoner kronor.

Bianca Ingrosso driver också sminkvarumärket Caia Cosmetics – som nu säljs.

Det är det svenska riskkapitalbolaget Verdane som köper in sig i bolaget. Enligt Di Digital köper Verdane strax över hälften av bolaget i en affär på runt 200 miljoner kronor. Det innebär en värdering på 400 miljoner kronor.

Grundarteamet kommer att driva bolaget vidare tillsammans med Verdane.

”Tack vare partnerskapet med Verdane kommer Caia-teamet och jag kunna göra verklighet av vår vision att erbjuda exklusiva skönhetsprodukter av högsta kvalitet till schyssta priser över världen”, säger Bianca Ingrosso i ett pressmeddelande.

Ska satsa utomlands

Målet är att Verdane ska hjälpa till att vidareutveckla satsningar, bredda sortimentet och etablera Caia utomlands. Just expansionsplanerna ska ha varit avgörande för beslutet att sälja.

Caia grundades 2018 av Bianca Ingrosso, hennes manager Vanessa Lindblad samt Mikael Snabb och Jesper Matsch. Bolaget har enligt egen utsago sålt över 600.000 produkter i 30 länder. 

”Jag är så stolt över vad Caia-teamet har åstadkommit och jag är väldigt glad över att få med en erfaren partner på tåget som har gjort motsvarande resa möjlig för bolag som Desenio, MatHem och Safira. Det här är bara början,” säger Bianca Ingrosso.

Enigt Di ägde Bianca Ingrosso 29 procent av bolaget innan affären. Mikael Snabb och Jesper Matsch ska ha haft en gemensam andel på 58 procent och Vanessa Lindblad 13 procent. Det skulle inbringa ett klirr i kassan på runt 60 miljoner för Bianca Ingrossos del. 

Bianca Ingrosso har verkligen lyckats få fart på affärerna och charma den nya generationens konsumenter – här är hennes bästa tips på hur du kan göra samma sak.  

Läs mer