Barnmärket Mini Rodini grundades för 15 år sedan av Cassandra Rhodin, som själv hade problem med att hitta kläder till sin son. Sedan dess har de populära och färgglada barnkläderna spridit sig världen över, och bolaget har levererat en stark tillväxt med en omsättning på närmare 200 miljoner kronor. Under 2018 började dock vinstmaskinen att visa tecken på att hacka nära resultatet föll från 14 till 4 miljoner kronor.
I januari i år berättade Mini Rodinis vd Håkan Ström, utan att uppge några siffror, att bolaget haft det tufft med sämre försäljningsutveckling och en negativ utveckling av kronan. Han flaggade då för påbörjade investeringar i syfte att förbättra tillväxten och lönsamheten.
”Vi har gjort förändringar och investeringar i vår organisation, butiksled, interna processer, bytt ut externa samarbetspartners samt mer än dubblat investeringen i vår egen e-com plattform", berättade Håkan Ström.
E-handelssuccén vänder till förlust
Nu visar Mini Rodinis senaste bokslut att koncernens omsättning föll från 197 miljoner till 177 miljoner kronor under förra året. Samtidigt redovisar klädsuccén en förlust på 3,6 miljoner kronor efter finansiella poster, efter att tidigare ha gått med vinst sedan 2012.
Mini Rodini uppger i bokslutet att den egna e-handeln växte starkt under 2019, medan försäljningen till återförsäljare minskat. Det negativa resultatet förklaras med utvecklingskostnader, omstruktureringar samt att klimatet inom detaljhandeln blivit tuffare och i slutet av förra året lanserades ett sparprogram.
När Mini Rodini blickar framåt räknar de med fortsatt stark tillväxt inom e-handel och budskapet är att åtgärderna ska börja bära frukt i år.
Vidtagit flera åtgärder
Mini Rodini konstaterar samtidigt att pandemin skulle kunna få negativ effekt på kommande resultat och uppger att fler åtgärder vidtagits till följd av corona. Det handlar exempelvis om reducerade inköpsvolymer, korttidspermitteringar och ospecificerade ”allmänna kostnadsbesparingar”.
”Med ovan beskrivna åtgärder, i kombination med företagets goda förutsättningar med ett mycket starkt varumärke, ett starkt hållbarhets- och kvalitetsfokus i tiden, samt en starkt växande e-handel, är det styrelsens bedömning att företaget kan fortsätta sin verksamhet utan alltför stora ytterligare förändringar”, skriver företrädare för Mini Rodini och fortsätter;
“Osäkerhet föreligger naturligtvis kring hur långvarigt krisen blir och omfattningen av eventuella långvariga effekter.”
Mini Rodini finns idag hos återförsäljare världen över och har utöver den egna e-handeln sju fysiska butiker i Sverige. Bolaget ägs till 66 procent av Cassandra Rhodin och Joe Sandin, medan resterande innehav är fördelat på ett 40-tal aktieägare.
I slutet av förra året klev Jonas Meerits som ny styrelseordförande. Han har bland annat en bakgrund som vd för J Lindeberg och har suttit i styrelsen för bolag som Ellos och Happy Socks.
Breakit har sökt företrädare för Mini Rodini.