Sök ikon

Komplett rekryterar ny Sverigechef – vill växa varumärket

Jenny Zeng, Sverigechef, och Emil Åkered, marknadsföringschef, på Komplett i Sverige. Foto: Press

Jenny Zeng ska leda Komplett i Sverige.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den norska e-handelsjätten Komplett har i många år varit en storspelare även i Sverige. Med en omsättning över miljarden har bolaget lyckats hitta en marknad för sin försäljning av bland annat datorutrustning. 

Samtidigt har den svenska verksamheten sällan gått med vinst. Under 2018, något senare bokslut har ännu inte offentliggjorts, visade bolaget upp ett minusresultat på närmare 13 miljoner kronor. 

Nu ska Komplett nysatsa i Sverige och i samband med det har jätten tillsatt sin första Sverigechef sedan Peter Keerberg sparkade sig själv 2012

Från och med i år är det Jenny Zeng som ska leda arbetet med Komplett i Sverige. Samtidigt flyttar huvudkontoret från Göteborg till Solna och in i samma lokaler där dotterbolaget Webhallen huserar.

“Jag tillträdde som Sverigechef i februari och sedan dess har jag även fått Danmark i min portfölj”, berättar Jenny Zeng när Breakit ringer upp.

Ansluter från Lazada Group

Jenny Zeng har en bakgrund från bland annat e-handelsjätten Lazada Group (som förvärvades av Alibaba 2016), där hon med bas i Singapore och Hongkong har arbetat de senaste tre åren. Nu hoppas hon ta med sig sina erfarenheter från e-handeln i Asien för att stärka Kompletts position i Sverige ytterligare.

“Komplett är ett spännande bolag med ett starkt varumärke, men som har drivits från Norge i stor utsträckning de senaste åren. Jag såg det här som en fantastiskt möjlighet att komma in och vara en del i att sprida kännedomen om varumärket i Sverige i större utsträckning igen”, säger Jenny Zeng.

Vad är anledningen till att Komplett tillsatte en Sverigechef igen efter 8 år?

“Vi ser att vi har tappat varumärkeskännedom i Sverige och en viss position här. Det beror nog i mångt och mycket på att vi inte har haft ett marknadsteam på plats lokalt. Nu ska vi försöka bli den ledande spelaren inom hårdvara och gaming igen. Komplett har fortfarande ett gott rykte, vi är ett bolag av nördar och Sverige är en viktig och stor marknad. Men för mig som country manager handlar det om en resa där vi ska få ut och kanske spetsa till varumärket Komplett, liksom att bygga ut upplevelsen för våra kunder.”

Vill fokusera på kärnverksamheten

Komplett hade även ett svagare år som koncern 2018 då bolaget gjorde en förlust på cirka 320 miljoner svenska kronor. Detta efter att bolaget bland annat försökt bredda sin affär mot olika typer av produkter. Sedan september 2018 är det Lars Olav Olaussen som leder Komplett och under hans ledning har koncernen påbörjat en resa mot att fokusera på kärnverksamheten igen. I november samma år stängde bolaget bland annat sin Amazon-liknande marknadsplats efter bara ett år på marknaden.

Sedan Jenny Zeng klev ombord har hon också rekryterat Emil Åkered som ny marknadsföringschef i Sverige. Han ansluter från en lång karriär från bland annat Sweclockers där han haft flera positioner.

“Han tar med sig branschkunskap och nördighet. Den rekryteringen är nog det bästa jag gjort hittills”, berättar hon med ett skratt.

Vill öka engagemanget med kunden

Enligt Jenny Zeng kommer huvudmålet det kommande året vara att bygga kundupplevelsen i Sverige. Hon tar själv exempel från sina erfarenheter i Asien där e-handeln har kommit längre än i Sverige.

“Vi pratade mycket om kundengagemang och social selling. Hur vi skapar en annan relation än att bara vara en sajt som kunden besöker för att trycka på köpknappen. Det är något som jag personligen ser som en rolig utmaning i min roll som Sverigechef.”

Komplett Services Sweden omsatte 1,1 miljarder kronor under 2018, vilket innefattar försäljning i både Danmark och Sverige.

Läs mer