Svenska Airinum noterade redan i januari en försäljningsökning av sina munskydd på den asiatiska marknaden. Det var precis i början av coronavirusets utbrott.
Sedan dess har försäljningen av deras ansiktsmasker – som kostar mellan 700 och 2000 kronor – rusat.
”I vår affärsplan skrev vi om potentiella utbrott och epidemier så vi visste ju att det här kunde hända. Vi önskar att detta aldrig hände och inte behöver hända igen. Men nu när det ser ut såhär i världen så blir jag väldigt stolt att många väljer vår produkt”, säger medgrundaren och vd:n Alexander Hjertström till TT enligt Ehandel.se.
Internationella superstjärnor som exempelvis Marc Jacobs, Gwyneth Paltrow och Matt Damon har använt sig av bolagets produkter.
"Många kändisar har valt vår mask", säger Alexander Hjertström till TT.
"Riktigt tunga namn."
Besviken på Tegnell
Alexander Hjertström uttrycker samtidigt besvikelse över att den svenske statsepidemiologen Anders Tegnell ”bara viftar bort bevisen” som pekar på fördelarna med ansiktsskydd.
Anders Tegnell har bland annat sagt att det finns "uppenbara risker om munskydd används fel" och Folkhälsomyndigheten har inte rekommenderat svenskarna att använda munskydd på allmänna platser.
”Det tycker jag är synd", säger Alexander Hjertström, och hänvisar till WHO:s rekommendationer.
Backas av investerare
Airinum har tagit in kapital från en kickstarterkampanj, men även från bland andra Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti, Hyper One och DHS Venture Partners med Lars Lindgren i spetsen. Även det nystartade investmentbolaget Muniria har satsat på bolaget.
2018 omsatte bolaget närmare 9 miljoner kronor med ett resultat på minus 6,3 miljoner kronor.