Det är den 4 juli 2020 och på en scen i en studio i Stockholm sjunger Sarah Dawn Finer och Carl Dyall duett, Let the good times roll.
De två artisterna har hyrts in av Crowd1, ett bolag med techentreprenören Johan Staël von Holstein som frontfigur, som Breakit och SvD nyligen har granskat i en artikelserie. Det är på det här eventet som bolaget ska presentera de utlovade produkterna som ska säljas – och som ska tysta den kritik som framförts mot bolaget i bland annat flera länder.
Drygt två timmar in i det påkostade eventet, som enligt Crowd1 har 2 miljoner tittare, uppträder Loreen med sin Eurovision-vinnande låt Euphoria från 2014.
Säger sig ha 7 miljoner medlemmar
Det digitala säljnätverket Crowd1 har sedan starten i december 2018 enligt egna uppgifter värvat 7 miljoner medlemmar. Bolagets svenske grundare Jonas Werner tror att antalet kommer att ha vuxit till 10 miljoner i slutet av juli.
Bolaget har riktat in sig mot bland annat Sydafrika och Nigeria. Men det finns medlemmar i en rad olika länder, också i Sverige.
Den som gått med i nätverket kan tjäna pengar genom att sälja så kallade utbildningspaket till nya medlemmar, som i sin tur också kan värva nya medlemmar genom att sälja paketen. Ett pyramidliknande upplägg.
Karl Dyall och Sarah Dawn Finer. Skärmdump från Youtube.
Det billigaste utbildningspaketet kostar 1000 kronor och det dyraste drygt 26.000 kronor. I ett av utbildningspaketen, som Breakit och SvD tagit del av, får man i 15 korta filmer lära sig att den bästa investeringen är att köpa fastigheter, och att det gäller att köpa billigt och sälja dyrt.
Exakt hur många av de 7 miljoner medlemmarna som faktiskt har betalat för ett paket har bolaget inte velat uppge. Det går att registrera sig som medlem gratis, utan att få tillgång till något på Crowd1:s hemsida. Men om hälften exempelvis har köpt det billigaste paketet så innebär det intäkter för bolaget på runt 3,5 miljarder kronor.
Definitionen av ett pyramidspel är att det inte finns någon egentlig produkt i nätverket, utan att medlemmarna främst tjänar pengar på att värva nya medlemmar. Spelinspektionen i Sverige har inte tittat specifikt på Crowd1, även om en handfull anmälningar har kommit in mot bolaget. Däremot har myndigheter i en rad andra länder utfärdat varningar mot Crowd1. Bland annat Sydafrika och Filippinerna. I Namibia har Crowd1 förbjudits.
Säljupplägget i Crowd1 är snarlikt det som användes i Onecoin, som har kommit att kallas för världens största kryptobluff. Det var ett pyramidspel som drog in över 40 miljarder kronor med en svensk i huvudrollen, vilket Breakit rapporterat tidigare.
Vår granskning av Crowd1 har visat att det finns personkopplingar till både Onecoin och en rad andra misstänkta pyramider.
"Måste få journalister att förstå"
Tillbaka i Värtahamnen håller Johan Staël von Holstein tal för tittarna på det digitala eventet, som går att ta del av på Youtube.
“Det här är kanske det viktigaste talet någonsin i mitt liv, jag behöver klargöra en rad saker om organisationen, företaget och vad vi har för intentioner. Jag behöver rikta mig till politiker och lagstiftare, och få er att förstå varför vi är viktiga för era länder. Jag måste få journalister att förstå på vilket sätt vi skiljer oss åt, vilka förändringar vi ska göra och varför det är så viktigt”, säger han.
Under Breakits och SvD:s granskning lovade han att nya produkter som medlemmarna kan sälja skulle presenteras under eventet – något som han menade skulle bevisa att Crowd1 inte på något sätt är ett pyramidspel.
“Jag skulle aldrig lura någon, och detta är inget lurendrejeri eller pyramidspel. Detta kommer att bli det viktigaste bolaget någonsin för utvecklingsländerna".
"Visionen är att skapa något helt unikt i världen. Det här är ett Uber eller ett Airbnb för försäljning", sa han då.
Orsaken till att bolaget lockat människor till att betala för att bli en del av plattformen – innan det fanns några produkter att sälja – är enligt Johan Staël von Holstein att de behövde en stor mängd potentiella säljare för att ta fram produkter att faktiskt sälja.
Ska sälja resor
Den nya produkten som i helgen presenterades på eventet, och som medlemmarna successivt kommer att få tillgång till, är en resebokningssajt som går under namnet Lifetrnds. Crowd1 beskriver det som ett samarbete, men det är svårt att hitta någon information om vad Lifetrnds var innan samarbetet med Crowd1 inleddes.
Exakt hur Lifetrnds fungerar är också lite svårt att förstå för en utomstående, men enligt informationen på eventet så är målet att ta en del av marknaden från stora resesajter som Expedia och Bookings.com.
Tanken är att medlemmarna själva ska kunna boka resor via Lifetrnds, och att pengarna som kommer in ska gå tillbaka in i Crowd1.
Även Lifetrnds är upplagt som ett nätverk, där den som får nya människor att ladda ner appen och boka resor tjänar pengar på det, något som kan ske i flera led.
Under eventet lanserade Crowd1 också en säkerhets-app riktad enbart mot den sydafrikanska marknaden och en livsstils-app riktad mot den nigerianska marknaden.
Uppmanas jobba hårt
På eventet uppmanar Johan Staël von Holstein medlemmarna att jobba hårt och tänka långsiktigt. Om några år kommer bolaget att ha “ett enormt bibliotek med digitala produkter” som man kan sälja, lovar han.
“Vi är inte här för att muta några politiker, vi är här för människorna som behöver jobb, som behöver intäkter. De här produkterna kommer att lyfta hela samhällen. Det kommer vara produkter som du kan bygga ett helt företag kring. De kommer kunna ta dig från där du är idag till dit du vill”, säger han.
LÄS HELA BREAKITS GRANSKNING OM CROWD1 HÄR:
Del 1: Är Johan Staël von Holsteins nya satsning ett pyramidspel? "Detta är inget lurendrejeri"
Del 2: Så kopplas techprofilens Crowd1 ihop med miljardsvindeln Onecoin
Del 3: Myndigheter varnar för Crowd1 – som hävdar att det handlar om ett missförstånd
Del 4: Det händer när du köper in dig i Crowd1 – vi blev medlemmar i jakten på svar