Sök ikon

Kändistätt när ifrågasatta Crowd1 presenterade sina nya produkter

Sarah Dawn Finer och Loreen var två av artisterna som uppträdde på Crowd1:s event. Bilderna på dem ovan är från andra tillfällen. Foto: TT/Youtube

Techprofilen Johan Staël von Holsteins nya satsning Crowd1 har kopplingar till miljardbluffen Onecoin och andra misstänka pyramidspel. Själv hävdar han bestämt att det är framtidens säljplattform.
Under helgen höll bolaget ett påkostat lanseringsevent som streamades över hela världen – med en rad svenska kändisar på scen.
”Det här är kanske det viktigaste talet någonsin i mitt liv”, sa Johan Staël von Holstein.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Det är den 4 juli 2020 och på en scen i en studio i Stockholm sjunger Sarah Dawn Finer och Carl Dyall duett, Let the good times roll. 

De två artisterna har hyrts in av Crowd1, ett bolag med techentreprenören Johan Staël von Holstein som frontfigur, som Breakit och SvD nyligen har granskat i en artikelserie. Det är på det här eventet som bolaget ska presentera de utlovade produkterna som ska säljas – och som ska tysta den kritik som framförts mot bolaget i bland annat flera länder.

Drygt två timmar in i det påkostade eventet, som enligt Crowd1 har 2 miljoner tittare, uppträder Loreen med sin Eurovision-vinnande låt Euphoria från 2014. 

Säger sig ha 7 miljoner medlemmar

Det digitala säljnätverket Crowd1 har sedan starten i december 2018 enligt egna uppgifter värvat 7 miljoner medlemmar. Bolagets svenske grundare Jonas Werner tror att antalet kommer att ha vuxit till 10 miljoner i slutet av juli. 

Bolaget har riktat in sig mot bland annat Sydafrika och Nigeria. Men det finns medlemmar i en rad olika länder, också i Sverige. 

Den som gått med i nätverket kan tjäna pengar genom att sälja så kallade utbildningspaket till nya medlemmar, som i sin tur också kan värva nya medlemmar genom att sälja paketen. Ett pyramidliknande upplägg.

Karl Dyall och Sarah Dawn Finer. Skärmdump från Youtube. 

Det billigaste utbildningspaketet kostar 1000 kronor och det dyraste drygt 26.000 kronor. I ett av utbildningspaketen, som Breakit och SvD tagit del av, får man i 15 korta filmer lära sig att den bästa investeringen är att köpa fastigheter, och att det gäller att köpa billigt och sälja dyrt.  

Exakt hur många av de 7 miljoner medlemmarna som faktiskt har betalat för ett paket har bolaget inte velat uppge. Det går att registrera sig som medlem gratis, utan att få tillgång till något på Crowd1:s hemsida. Men om hälften exempelvis har köpt det billigaste paketet så innebär det intäkter för bolaget på runt 3,5 miljarder kronor. 

LÄS OCKSÅ: Techprofilen till attack efter Crowd1-granskningen: "Du har en svensk negativ inställning och skiter i afrikanerna"

Definitionen av ett pyramidspel är att det inte finns någon egentlig produkt i nätverket, utan att medlemmarna främst tjänar pengar på att värva nya medlemmar. Spelinspektionen i Sverige har inte tittat specifikt på Crowd1, även om en handfull anmälningar har kommit in mot bolaget. Däremot har myndigheter i en rad andra länder utfärdat varningar mot Crowd1. Bland annat Sydafrika och Filippinerna. I Namibia har Crowd1 förbjudits.

Säljupplägget i Crowd1 är snarlikt det som användes i Onecoin, som har kommit att kallas för världens största kryptobluff. Det var ett pyramidspel som drog in över 40 miljarder kronor med en svensk i huvudrollen, vilket Breakit rapporterat tidigare. 

Vår granskning av Crowd1 har visat att det finns personkopplingar till både Onecoin och en rad andra misstänkta pyramider. 

"Måste få journalister att förstå"

Tillbaka i Värtahamnen håller Johan Staël von Holstein tal för tittarna på det digitala eventet, som går att ta del av på Youtube. 

“Det här är kanske det viktigaste talet någonsin i mitt liv, jag behöver klargöra en rad saker om organisationen, företaget och vad vi har för intentioner. Jag behöver rikta mig till politiker och lagstiftare, och få er att förstå varför vi är viktiga för era länder. Jag måste få journalister att förstå på vilket sätt vi skiljer oss åt, vilka förändringar vi ska göra och varför det är så viktigt”, säger han. 

Under Breakits och SvD:s granskning lovade han att nya produkter som medlemmarna kan sälja skulle presenteras under eventet – något som han menade skulle bevisa att Crowd1 inte på något sätt är ett pyramidspel.

“Jag skulle aldrig lura någon, och detta är inget lurendrejeri eller pyramidspel. Detta kommer att bli det viktigaste bolaget någonsin för utvecklingsländerna".

"Visionen är att skapa något helt unikt i världen. Det här är ett Uber eller ett Airbnb för försäljning", sa han då.

Orsaken till att bolaget lockat människor till att betala för att bli en del av plattformen – innan det fanns några produkter att sälja – är enligt Johan Staël von Holstein att de behövde en stor mängd potentiella säljare för att ta fram produkter att faktiskt sälja.

Ska sälja resor

Den nya produkten som i helgen presenterades på eventet, och som medlemmarna successivt kommer att få tillgång till, är en resebokningssajt som går under namnet Lifetrnds. Crowd1 beskriver det som ett samarbete, men det är svårt att hitta någon information om vad Lifetrnds var innan samarbetet med Crowd1 inleddes. 

Exakt hur Lifetrnds fungerar är också lite svårt att förstå för en utomstående, men enligt informationen på eventet så är målet att ta en del av marknaden från stora resesajter som Expedia och Bookings.com. 

Tanken är att medlemmarna själva ska kunna boka resor via Lifetrnds, och att pengarna som kommer in ska gå tillbaka in i Crowd1.

Även Lifetrnds är upplagt som ett nätverk, där den som får nya människor att ladda ner appen och boka resor tjänar pengar på det, något som kan ske i flera led.

Under eventet lanserade Crowd1 också en säkerhets-app riktad enbart mot den sydafrikanska marknaden och en livsstils-app riktad mot den nigerianska marknaden. 

Uppmanas jobba hårt

På eventet uppmanar Johan Staël von Holstein medlemmarna att jobba hårt och tänka långsiktigt. Om några år kommer bolaget att ha “ett enormt bibliotek med digitala produkter” som man kan sälja, lovar han. 

“Vi är inte här för att muta några politiker, vi är här för människorna som behöver jobb, som behöver intäkter. De här produkterna kommer att lyfta hela samhällen. Det kommer vara produkter som du kan bygga ett helt företag kring. De kommer kunna ta dig från där du är idag till dit du vill”, säger han. 

LÄS HELA BREAKITS GRANSKNING OM CROWD1 HÄR:

Del 1Är Johan Staël von Holsteins nya satsning ett pyramidspel? "Detta är inget lurendrejeri"

Del 2Så kopplas techprofilens Crowd1 ihop med miljardsvindeln Onecoin

Del 3: Myndigheter varnar för Crowd1 – som hävdar att det handlar om ett missförstånd

Del 4: Det händer när du köper in dig i Crowd1 – vi blev medlemmar i jakten på svar

Del 5: Techprofilen till attack efter Crowd1-granskningen – men lovar också bättring: "Du har en svensk negativ inställning och skiter i afrikanerna"

FAKTA: Så fungerar nätverken i Crowd1 och Onecoin

Breakit och SvD har tidigare avslöjat att svenske Sebastian Greenwood sitter häktad på Manhattan misstänkt för att tillsammans med bulgariska Ruja Ignatova vara en av grundarna bakom bolaget Onecoin. Deras pyramidspel drog in över 40 miljarder kronor. Onecoin värvade miljontals medlemmar världen över till en kryptovaluta som inte existerade. 

Precis som i Onecoin måste den som vill gå med i Crowd1 investera i vad företaget självt kallar för ett utbildningspaket. Hos Crowd1 kostar detta mellan 99 euro och 2499 euro. Precis som i Onecoin får den som investerar ta del av ett digitalt utbildningsmaterial. I Onecoins fall handlade det om utbildning i kryptovalutor och finansmarknaden. Crowd1 utbildar bland annat i fastighetsekonomi, nätverksmarknadsföring och hur man hittar sitt driv.

I Onecoin fick den som köpte in sig så kallade tokens, som senare skulle kunna förvandlas till mynt när Onecoin väl gick publikt genom en så kallad Initial coin offering, som är kryptovalutornas motsvarighet till att gå till börsen. Något som bolaget hela tiden sköt på, och som hittills inte har hänt. i Crowd1 får medlemmarna Crowd1 Rewards, en slags intern valuta som ska ge en del av framtida vinster.

Ju högre upp i hierarkin du kommer, desto mer pengar kan du tjäna.

I Onecoin tjänade de som hade etablerat sig som toppsäljare i pyramiden flera miljoner kronor varje månad. 

Båda nätverken växer genom så kallad nätverksmarknadsföring. Det betyder att privatpersoner säljer produkten till andra privatpersoner. Ju fler de lyckas rekrytera, desto mer provision och bonus kan de få. Skillnaden mellan nätverksmarknadsföring och pyramidspel är att i det senare finns ingen egentlig produkt, utan medlemmarna tjänar enbart pengar på att värva nya.

Läs mer