Sök ikon

Självkörande Uber-utmanare i Stockholm redan nästa år – om Nevs får som de vill

Anna Haupt, chef för mobilitetslösningar på Nevs. Foto: Press

Nevs vill lansera en taxitjänst med självkörande bilar i Stockholm redan nästa år.
Det meddelade elbilstillverkaren i samband med uppvisandet av bolagets nya självkörande bil Sango.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

I ett pressmeddelande skriver den svensk-kinesiska fordonstillverkaren att bilindustrin hittills inte har levererat fordon som är anpassade för den teknik och de möjligheter som faktiskt finns inom självkörande fordon. Detta eftersom att det skulle behövas färre fordon om människor delade på bilarna, något som i sin tur skulle leda till lägre försäljning.

“Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri”, säger Anna Haupt, chef för mobilitetslösningar på Nevs.

Som en självkörande Uber

Den Uber-liknande tjänsten som företaget nu planerar ska kunna användas både privat och tillsammans med andra resenärer. Resorna ska bokas genom en app.

”Att förflytta sig från A till B med eldrivna, självkörande fordon är inte alls så långt borta som bilindustrin kanske vill låta påskina. Epoken med en person per bil är snart över. En ny tid kommer, där bilar är optimerade för städers behov och ökad livskvalitet för individen”, säger Anna Haupt.

Sango, som det nya fordonet heter, använder sig av mjukvara från AutoX som är baserade i Silicon Valley och Shenzhen i Sverige, men ska kunna använda vilken mjukvara som helst.

Välkomnas av Stockholm

Nästa steg är en pilot i Stockholm där Nevs vill ha en flotta på cirka tio självkörande bilar. Något som Trafikborgarråd Daniel Helldén har en positiv inställning till.

”Stockholm har, liksom andra europeiska storstäder, utmaningar med utsläpp och trängsel i stadstrafiken. Därför välkomnar Stockholm stad nya aktörer som delar vår vision om en grönare stad och minskad bilism”, säger han i pressmeddelandet.

Idag finns bara en bil som testkörs på Nevs egna område i Trollhättan. 

I en intervju med Di Digital säger Anna Haupt att bolaget idag för en dialog med Transportstyrelsen och att de räknar med ett godkännande. De planerar också att ha en förare i fordonet som ska kunna ta över om det skulle behövas, men att flottan ska vara helt förarlös inom ett halvår från lansering.

Hur mycket Nevs har investerat i satsningen kan Anna Haupt inte berätta.

”Det är ju inte offentligt. Men fordonsutveckling är dyrare än nästan all annan produktutveckling. Vi var ett litet team i början, men är nu i snitt cirka 150 personer som jobbar med detta på Nevs, och vi blir successivt fler”, säger hon till sajten.

Grundaren lämnar

Samtidigt rapporterar Sveriges Radio idag att Nevs grundare Kai Johan Jiang lämnat bolaget och sålt sina sista aktier för runt 3,5 miljarder kronor. Något som innebär att kinesiska Evergrande blir ensamma ägare i bolaget.

Bolaget har omkring 900 anställda i Trollhättan och 500 i Kina och grundades 2012 när Kai Johan Jiang köpte Saabs konkursbo.

Läs mer