Instabox är ett bolag som vill göra det smidigare för dig att hämta ut paket. De har därför placerat ut tusentals boxar, skåp i olika storlekar, runt om i Sverige där kunder kan hämta sina beställningar. Insatsbox samarbetar med flera av av Sverige största e-handlare, som H&M, Boozt, Apotea och Lyko. I våras gick bland annat Creades in som ny storägare i Instabox i en affär som värderade bolaget till över 1 miljard kronor. I samband med det meddelade bolaget att de ska skala upp med tusentals nya postboxar.
“Vi kommer i praktiken täcka hela Sverige och får på sikt en bättre täckning än Postnord. Det känns fantastiskt!”, sa Instabox-grundaren Alexis Priftis.
Nu verkar det dock som att Postnord bestämt sig för att ta upp kampen med Instabox. Postjätten planerar nämligen också att börja placera ut postboxar med start i slutet av sommaren. I ett pressmeddelande förklarar Postnord att det hela funkar som så att konsumentens beställning levereras till paketboxen som sedan kan öppnas på plats med hjälp av BankId.
“Hoppas det kan vara ett bra leveransalternativ”
Helena Sjöberg, som är affärsutvecklare inom last mile på Postnord, säger att boxarna är ett sätt att möta den växande e-handeln med ett smidigt och efterfrågat leveransalternativ.
Efter sommaren kommer runt 100 postboxar att placeras ut på olika ställen i Stockholm, och målet är att pilotprojektet ska skalas upp till resten av landet.
”Blir piloten i Stockholm lyckad, hoppas vi att det kan vara ett bra leveransalternativ för fler delar av Sverige, såväl i tätort som landsbygd. Dessutom kan mottagaren enkelt hantera leveransen genom funktioner i vår app”, säger Helena Sjöberg.
Utöver ökad flexibilitet kring posthämtningen hoppas Postnord att boxarna ska hjälpa till att avlasta e-handelstrycket. Postnord är redan igång med boxarna i Danmark där satsningen rullades ut för över tio år sedan.
Instabox: "Kan till och med vara bra"
Instaboxs grundare Alexis Priftis är inte förvånad över att fler aktörer satsar på skåpen.
”Man ska alltid vara ödmjuk inför konkurrens, men idag finns det redan flera aktörer som har skåp eller har testat och än så länge har det inte påverkat oss nämnvärt. Det kan till och med vara bra att fler driver marknaden för paketskåp framåt och det visar på att vår affärsmodell fungerar”, säger Alexis Priftis.
På frågan hur Instabox ska hantera konkurrensen från Postnord svarar Alexis Priftis att fokus ligger på att möta den ökande efterfrågan, samt att leverera mycket värde till kunden, vilket innefattar mer än själva utlämningen.
”Eftersom vi är ett techbolag i grunden har vi lagt mycket tid på att utveckla en smart och smidig tjänst med konsumenten och e-handlare i fokus. Vi har till exempel satsat mycket resurser på effektiv kundservice direkt i mobilen, avancerad och precis tracking av paket och andra tekniska lösningar som gör det sömlöst kunden”, säger Alexis Priftis.
Alexis Priftis säger att Instabox ”slår nya rekord hela tiden” med nya volymer och användare, men uppger inga siffror. Tidigare under våren gick bolaget även i Danmark och Norge.
Instabox omsatte 22 miljoner kronor och backade 13 miljoner kronor under 2018.
LÄS OCKSÅ: 5000 procent – så mycket cashar de gamla Instabox-ägarna in i storaffären