Den franska e-handelsjätten Cdiscount lanserar i Sverige. Med start idag onsdag kommer marknadsplatsens varor att säljas genom svenska Cdon som fungerar som partner för Cdiscount i Norden.
“Cdiscount är i särklass en av ledarna inom e-handel i Frankrike och deras förtroende för oss som deras partner i Sverige visar prov på vår expertis inom smarta lösningar för e-handel. Detta är helt i linje med våra ambitioner. Cdon och Cdiscount, samt våra handlare, kommer alla att gynnas av att vi förenar Cdons kompetens och vår breda kundbas i Norden med Cdiscounts produkter som idag inte finns på den svenska marknaden”, säger Kristoffer Väliharju, vd på Cdon, i ett pressmeddelande.
Från start kommer ungefär 50.000 produkter inom kategorierna hemelektronik, hem, bebis och leksaker att finnas tillgängliga genom Cdons sajt.
Bara Amazon är större
Cdiscount beskrivs som Frankrikes största e-handelssajt efter Amazon. Bolaget har sedan tidigare samarbeten med andra europeiska aktörer som Emag, Eprice och Real.de. Cdon har sedan tidigare samarbeten med bland annat VidaXL med bas i Nederländerna och tyska Conrad.
“Sverige och Norden är en väldigt attraktiv marknad för oss men det är också en fragmenterad marknad att gå in i på egen hand. Via Cdon kan vi snabbt och säkert expandera vår försäljning till de nordiska marknaderna. Som störst på marknaden var Cdon ett givet val och det känns tryggt att de vet hur vi bäst kan marknadsföra vårt utbud på ett kostnadseffektivt och attraktivt sätt mot konsument här”, säger Thomas Metivier, Director International, Strategy & Marketplace på Cdiscount.
Cdon skriver i pressmeddelandet att de startade en smygförsäljning av produkterna i April och att den franska e-handlaren snabbt blev den sjunde största handlare på marknadsplatsen.
Cdiscount omsätter idag närmare 30 miljarder kronor. Cdon hade 2019 en omsättning på strax över 1 miljard kronor med ett minusresultat på 1,5 miljoner.