Sök ikon

Digitala agenturen Ksting tar in pengar – siktar utomlands

Madeleine de la, Motte Mathias Bergh och Emilia de Poret. Foto: PRess

“Vår affärsmodell är väl anpassad för en recession”.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

För två år sedan drog den före detta supermodellen Mathias Bergh igång den digitala modellagenturen Ksting. Tanken var att röra om i agentursgrytan genom att på ett enkelt sätt koppla ihop kreatörer och modeller med potentiella kunder via en digital plattform.

Tidigt klev även modeexperten och entreprenören Emilia de Poret och modellen Madeleine de la Motte in som delägare tillsammans med utvecklaren Erwan Lemmonnier, som tidigare jobbat på bland annat Spotify och Trustly.

Nu har Ksting tagit in 4 miljoner i riskkapital för att kunna skala upp verksamheten och bolaget siktar nu på en internationell expansion. 

“Det känns otroligt att ha fått detta förtroende, och vi tror att vår affärsmodell är väl anpassad för en recession av det slag vi riskerar se framför oss”, säger Mathias Berg som är vd.

“När kassaflöden utmanas så omprövar bolag ofta sina arbetssätt – där erbjuder vi en bättre produkt till ett lägre pris”

Miljonerna som nu trillar in i kassan kommer från Michael Ahlström och flera av de tidigare aktieägarna.

Dessutom tar man in 1 miljon kronor i lån från Almi företagspartner.

Först och främst är det en expansion till Danmark som de nya pengarna ska användas till men också till tech-utvekling och marknadsföring för att bredda kundbasen för Ksting.

Under 2018, det senaste kända bokslutet för Ksting, omsatte bolaget 323.000 kronor och gjorde en förlust på 595.000 kronor.

Läs mer