Klädjätten H&M:s omsättningen sjönk med 50,1 procent till 28 664 miljoner kronor (57 474) under det andra kvartalet. Försäljningen var samtidigt högre än väntat, och kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 27 700 miljoner kronor.
Onlineförsäljningen ökade även med 36 procent under perioden i kronor och 32 procent i lokala valutor.
H&M-gruppens totala försäljning under perioden 1-13 juni i år minskade med 30 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2019
"Försäljningsutvecklingen under det andra kvartalet har påverkats kraftigt av Covid-19-situationen. I de flesta länder har bolaget tillfälligt tvingats stänga butikerna och i mitten av april var cirka 80 procent av koncernens butiker tillfälligt stängda", skriver bolaget i rapporten.
I dagsläget är cirka 900 butiker, det vill säga cirka 18 procent av koncernens 5058 butiker, fortfarande tillfälligt stängda. Onlineförsäljningen är öppen på 48 av företagets 51 onlinemarknader