Sedan 2018 har influencers varit ett av Skatteverkets fokusområden. Till en början handlade det mest om att informera vad som egentligen gäller för personer som tar emot produkter eller tjänster och marknadsför dessa i sina sociala kanaler – men 2019 meddelade Skatteverket att systematiska kontroller av branschen skulle genomföras.
“Vi har sett att det kan bli fel, vi har influencers som till exempel skriver om en renovering av ett badrum där man fått en förmån som inte redovisats som en förmån. Skattereglerna är klara, får man en kontant ersättning eller betalt i form av produkter, då är det en skattepliktig ersättning. Medieköparna ska lämna kontrolluppgift och betala sociala avgifter, influencers ska betala skatt”, sade Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket då.
Bara ett företag har fällts
Men granskningen – som riktat sig mot medieköparna, alltså de bolag som hjälper den som vill marknadsföra sig via influencers – blev inte speciellt framgångsrik. Nu rapporterar Svenska Dagbladet att endast ett beslut om upptaxering av en medieköpare har fattats. Det handlar om en summa på cirka 1 miljon kronor.
”Av olika skäl har det inte blivit lika många beslut som vi trodde från början. Vi hade trott att kontrollerna skulle bli mer omfattande. Den kartläggning vi gjorde under hösten har inte visat så mycket som väntat”, säger Henrik Kisterud till Svd.
Han säger till tidningen att de inte fått fram de resurser som de velat ha under hösten, samt att coronapandemin också gjort att frågan inte prioriterats i år.
Samtidigt har mellan fem och tio utredare arbetat med att granska bolagen, skriver Svd.
”På ett sätt är det bra att vi inte hittat så mycket felaktigheter i de kontroller vi gjort. Men det finns också mycket okunskap och där är det viktigt att vi fortsätter ge information så att det blir rätt från början”, säger Henrik Kisterud.
Skatteverket kommer nu att prioritera att informera kring vad som gäller för influencers när det kommer till skatter, snarare än att kontrollera.