Sök ikon

Foodora och Santa Maria lanserar virtuell taco-kedja

Hans Skruvfors, Sverigechef på Foodora. Foto: Press och Istockphotos.com

Konceptet ska ge både Foodora och restaurangerna fler möjligheter att sälja mat – utan att behöva nya fysiska restauranger.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

En virtuell kedja av taco-fokuserade restauranger kallad Tacotarian, det är resultatet av ett nytt samarbete mellan Foodora och Santa Maria. 

Låter det svårt att greppa? 

Enkelt förklarat så innebär samarbetet att Foodora utbildar personal på befintliga restauranger runt omkring i Sverige i ett antal olika recept som ska ingå i den virtuella restaurangen. Santa Maria bistår i sin tur med tillgång till de produkter som krävs för att laga maten. 

Resultatet blir 25 nya virtuella restauranger (åtminstone i ett första steg) som kunderna kan komma åt genom Foodoras app och sajt.

“Det finns två anledningar till att vi gör det här. Den ena är att, även om vi växer så det knakar, så är en av våra begränsningar att det inte finns ett tillräckligt brett utbud av restauranger i vissa städer och orter. Det här ökar utbudet och gör det attraktivare att beställa”, säger Hans Skruvfors, Sverigechef på Foodora till Breakit och fortsätter. 

“Den andra anledningen till att vi började tänka i de här banorna, är hur vi kan stötta våra restauranger. De har gått igenom – och är – fortfarande i en väldigt tuff tid. Vi satte omedelbart igång att fundera så det knakade på hur vi skulle kunna hjälpa dem. Det här blir ett sätt för restauranger att utöka sina intäkter utan att öka investeringarna nästan något alls.”

Kan bli fler restauranger

Att valet föll på just tacos har att göra med att Foodora såg en lucka i restaurangutbudet som de kunde fylla. De fick också med sig Santa Maria som trodde på idén och ville vara med som partner bakom konceptet.

För restaurangerna ska själva försäljningen fungera precis som vanligt, med skillnaden att Foodoras kommission är något högre då de stått för arbetet med konceptet.

“Vi har två test-restauranger som redan är igång. Sedan är tanken att om ungefär två veckor ska vi rulla ut i 25 olika städer. Men vi finns på runt 240 olika orter idag och blir Tacotarian en succé hoppas vi att vi kan rulla ut till många fler städer och orter”, säger Hans Skruvfors.

Ny satsning utanför deras vanliga verksamhet

Foodora meddelade nyligen att de skulle börja erbjuda utkörning av fler produkter än mat i flera olika städer. Det skulle exempelvis bli möjligt att köpa apoteksvaror och blommor med leverans på under en timme. 

Nu lanserar man alltså ytterligare en satsning som sträcker sig lite längre än den traditionella affären att köra mat mellan restauranger och kunder.

“Vi har vår vision som är ‘We will always be there for you’, som vi har satt ganska nyligen. Den innebär någonstans att vi vill kunna vara där för så många som bara möjligt, när som helst och var som helst med det våra kunder efterfrågar. Om det är alvedon och blommor på 30 minuter eller om vi tycker att invånare i Gävle saknar ett bra taco-erbjudande – så vill vi kunna erbjuda det.”

Kan det komma liknande satsningar framöver?

“Vi är redan i diskussion med lite andra företag med andra typer av koncept som vi är sugna på att rulla ut. Det är lite klyschigt att säga, men det här är en win-win-win-situation för alla inblandade.”

Foodora omsatte 77,5 miljoner kronor i Sverige 2018 med en förlust på 37,5 miljoner. I slutet av förra året valde Delivery Hero, som även ägde Onlinepizza och Hungrig.se, att skrota övriga varumärken för att enbart använda sig av Foodoras varumärke.

Läs mer