Under förra året lanserades sajten It’s Released som låter dig hyra kläderna istället för att köpa dem.
Bakom satsningen står Annie Thorel och Johanna Norrman, varav den sistnämnde har en bakgrund från H&M där hon arbetade med att lansera satsningen Arket.
"Efter 15 år i branschen gnagde något inom mig. Vi har byggt in oss i en modell där produktionen av och logistiken kring mode gör det till den näst mest förorenande industrin vi har", har Johanna Norrman sagt till Breakit
It’s Released affärsmodell baserar sig på att de hyr ut kläder till sina kunder genom en månatlig prenumerationsmodell, och de samarbetar med varumärken som By Malene Birger, HOPE, Filippa K and Stine Goya.
Nu har bolaget tagit in tre miljoner kronor från investeringsbolaget Maki.vc. Satsar gör även Haflo som rattas av Martin Hauge, tidigare partner på Creandum.
Pengarna ska gå till att driva fortsatt tillväxt.
"Stor skillnad i att vara en cirkulär aktör"
Johanna Norrman säger att det gått väldigt bra sedan starten, men vill inte uppge hur många prenumeranter tjänsten lockat hittills.
”Vi har haft fokus på att sätta produkten, sortimentet och knyta till oss partners”, säger Johanna Norrman och fortsätter:
”Om den här industrin ska kunna fortsätta att växa behöver vi nya sätt att konsumera mode. Att prenumerera på den variation och kvalitet du vill ha är den bästa vägen framåt”.
Coronakrisen tynger många handlare, men bolaget har inte sett några större förändringar i konsumentbeteenden, enligt henne.
”Jag tror att det här att det handlar om tillgång snarare än ägande gör att man kan unna sig. Det är en stor skillnad i att vara en cirkulär aktör och vi har ingen fysisk butik utan kör digital first vilket varit oerhört gynnsamt", säger Johanna Norrman.
Pauliina Martikainen är investeringsansvarig på Maki.vc som nu satsat på It’s Released.
Hon konstaterar att digitaliseringen och teknologi förändrar sättet vi lever och konsumerar på – och att modebranschen måste hänga med.
"It’s Released återskapar konsumentresan för de kvinnor som prioriterar tillgång framför ägandeskap och söker variation i sin garderob”, säger Pauliina Martikainen.