Sök ikon

Maginegrundare tar in pengar till gymtjänst – vill ge Sats en match

Artikel bild
Erik Wikström, Philip Vigerland, Mahesh Kumar, Aleksandra Derikonja, Daniel Lantz och Rasmus Adler Wahlberg. Foto: Press.

Grundarna bakom Fitnesscollection vill att du ska kunna träna på flera olika gym – till en fast månadskostnad. Nu går Bokadirekt in med pengar i bolaget.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Ena dagen ska du kunna träna på ett crossfitcenter – för att nästa dag ta en lektion i yoga eller köra ett svettigt kampsportspass. Fitnesscollection vill vara ett alternativ till Sats och ger användaren tillgång till hundratals träningspass hos utvalda center.

Bakom tjänsten står tre personer som brinner för träning: Mahesh Kumar som arbetar med startuphubben Epicenter i Stockholm, Rasmus Adler Wahlberg som grundat lånemäklaren Advisa och Aleksandra Derikonja, som arbetat med juristbyrån Avtal24.

Bolagets styrelseordförande är internetveteranen Erik Wikström som har grundat tv-tjänsten Magine och Speed Ventures och Icon Medialab.

“Ofta är det mindre studios och center med passionerade tränare och lärare. En del är  världsmästare inom till exempel sin kampsportsgren men har inte resurser att nå ut till en bred målgrupp. Då blir vi en bra marknadsföringskanal för dem,” säger Rasmus Adler Wahlberg.

Tjänsten lanserades i betaversion i höstas och släpptes i början av året för allmänheten. Hittills har 350 användare registrerat sig och bolaget har avtal med 35 gym och träningscenter i Stockholms innerstad.

“Det ska vara som att ha 35 gymkort i ett. Till skillnad från till exempel Sats är det lättare att få plats på passen, många gånger räcker det med att boka en kvart i förväg. Man blir också sedd på ett helt annat sätt jämfört med de stora gymkedjorna,” säger Aleksandra Derikonja.

Det kostar ingenting för träningsanläggningarna att finnas med i appen. Månadskostnaden för användaren ligger strax över priset hos Sats och intäkterna delas sedan med gymmen.

Kunden kan träna hur mycket som helst, men max tre gånger per månad hos varje enskilt partnergym.

“Tanken är inte att konkurrera med deras egna medlemsskap utan vi vill som sagt ge dem en marknadsföringskanal och hjälpa dem att fylla sina pass och klasser,” säger Rasmus Adler Wahlberg.

Hittills har bolaget varit självfinansierat men tar nu in strax över 3 miljoner kronor i riskkapital. Bokadirekt är den största investeraren i rundan.

“Det är den största bokningsplattformen inom hälsa och är en jättebra partner med stor räckvidd. Vi har också tagit in en jättefin grupp av duktiga affärsänglar med erfarenhet inom hälsa, media och digitala produkter,” säger Rasmus Adler Wahlberg.

Några av dem är Håkan Lejdstrand, styrelseledamot i Lifesum, Faje Gani, storägare i Nöjesguiden och Colin Cragg som tidigare varit vd på Star Stable.

“Målet är att växa med en vettig mängd användare, mellan 1.000 och 2.000 i år, och att de ska använda appen minst en gång i veckan. Funkar det i Stockholm så kör vi vidare. Vi vill expandera till fler städer för då ökar värdet för våra företagskunder vid affärsresor och pendling,” säger Rasmus Adler Wahlberg.

Läs mer