Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Klart: Matsmart köper upp Paolo Robertos lager: "För oss var det givet"

Karl Andersson är en av Matsmarts grundare.

Nu är det klart. Den snabbväxande nätbutiken Matsmart köper upp alla torrvaror från Paolo Robertos livsmedelsvarumärke Paolos.
”För oss var det givet”, säger grundaren Karl Andersson till Breakit.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Tv-profilen, entreprenören och influencern Paolo Robertos uppmärksammade sexköp har lett till att en rad varumärken och företag brutit med profilen. Evanoff Group, bolaget bakom livsmedelsvarumärket Paolos, har även de sagt upp samarbetet och står nu med ett lager som storkedjorna ratar. Enligt bolaget handlar det om flera hundratusentals konsumentförpackningar. 

Nu står det klart att Matsmart har köpt upp lagret, och kommer att sälja varorna för halva priset i sin näthandel. I samband med detta kommer bolaget också att skänka 350.000 kronor till organisationen Child10, som jobbar mot sexuell exploatering och människohandel av barn.

”Vi tar självklart avstånd från vad Paolo Roberto har gjort men att bra mat ska slängas på grund av det som har hänt känns orimligt. Nu får vi chansen att sälja den här maten och samtidigt stödja en organisation som gör gott”, säger Karl Andersson.

"Inte vårt livs bästa affär"

Vad Matsmart betalade för varorna eller hur mycket bolaget kommer att tjäna på affären är hemligt. 

”Det är inget jag kommer att kommentera men det är inte vårt livs bästa affär”, säger Karl Andersson som inte tror att draget kommer att skada Matsmart varumärke.

”Vi står för att bra mat ska ätas och inte slängas”, säger han. 

Matsmart backas av investerare som bland annat Norrsken, Axel Johnson-koncernens investeringsbolag D-Ax, Northzone, GP Bullhound och Ikea.

Läs mer