Sök ikon

Klarna rapporterar brutal ökning av kreditförluster

Sebastian Siemiatkowski, vd och grundare på Klarna. Foto: TT/press

Förlusterna rusar i techbanken Klarna. Bakgrunden är att allt fler kunder som handlar på kredit misslyckas med att betala – eller riskerar att göra det i framtiden.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Klarna hade intäkter på strax över 2 miljarder kronor under första kvartalet 2020 – en rejäl uppgång från cirka 1,6 miljarder kronor under motsvarande period i fjol.

Men den dramatiska förändringen sker på sista raden: Bolaget ökar sin förlust till nära en halv miljard – 460 miljoner kronor.

Det innebär att förlusten femfaldigas jämfört med förra året då den i första kvartalet var 96 miljoner kronor.

Klarna skriver i rapporten att bolaget ser en blandad bild mellan olika regioner och typer av kunder.

"Korta löptider på våra krediter i kombination med vår diversifierade exponering mot olika vertikaler och geografiska marknader ger oss balans, och trots en striktare kreditpolicy fortsätter vi se stark tillväxt", skriver ledningen.

Orsaken till att förlusten stiger så mycket är framförallt en dramatisk uppgång i kreditförlusterna.

En kreditförlust uppstår dels när en konsument de facto misslyckas med att betala en faktura. Men den kan också vara framåtblickande, det vill säga att långivaren väntar sig att konsumenten i framtiden kommer ha svårt att betala.

Kreditförlusterna i Klarna mer än fördubblades under första kvartalet jämfört med motsvarande period förra året.

"Vi har bestämt oss för att göra ytterligare kreditreserveringar givet Covid-19-situationen. Det påverkar rörelseresultatet med 100 miljoner kronor. Klarnas finansiella ställning är robust givet nyemissionerna under 2019 och vår nuvarande likviditetsbuffert", skriver Klarnas ledning i rapporten.

Klarnas kreditförluster blev 692 miljoner kronor under januari till mars 2020, att jämföra med 297 miljoner under de tre första månaderna 2019.

Läs mer