Sök ikon

Alexander Bergendahl köpte ut tekniken från sin spelstudio – nu ska den hjälpa andra utvecklare

Alexander Bergendahl, grundare av Poppermost. Foto: Press.

Har stängt en sådd-runda med välkända profiler från spelbranschen.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det var i oktober förra året som vi på Breakit skrev om Alexander Bergendahl som efter att ha lagt sju år på att bygga skidspelet Snow tvingades stänga ned sin spelstudio Poppermost. I en lång Premium-intervju berättade han för Breakit om upplevelsen av att bygga något så länge utan att få skörda frukten av sitt arbete

Samtidigt berättade Alexander Bergendahl också att han hade köpt ut delar av Poppermosts backend-teknik för att vidareutveckla och sälja den som en egen produkt. 

Nu har Lootlocker, som det nya bolaget heter, tagit in 2,4 miljoner kronor i en såddrunda. Investeringen kommer från tunga spelprofiler som bland annat Karl Magnus Troedsson, ängelinvesterare och partner på Nordisk Film Games, Linus Blomberg, Teknikchef och medgrundare på Avalanche Studios och Sander Brauwers, medgrundare på IGDB.com som nyligen såldes till Amazon-ägda streamingtjänsten Twitch.

“Vi är väldigt glada över att ha stängt rundan tillsammans med dessa imponerande investerare. Att ha den här mängden erfarenhet bland investerarna i ett så här tidigt stadie sker nästan aldrig, vi är väldigt glada över att börja jobba mot vår vision”, säger Alexander Bergendahl, medgrundare och vd på Lootlocker.

Ska hjälpa oberoende utvecklare

Lootlocker erbjuder en backend-motor som spelutvecklare kan använda sig av när de utvecklar sina spel. Enkelt förklarat ger tjänsten färdiga lösningar för att lägga till funktioner i spel, exempelvis uppdrag, men också saker som möjligheten att hantera loot-lådor, valutor, och spelare, liksom funktioner för att öka spelarnas engagemang. 

“Indiespelutvecklare är vanligen små team med begränsade budgetar och vi har aldrig haft en enkel tillgång till den här typen av funktioner till ett bra pris. Vi har byggt någonting som är enkelt att komma igång med och som ger indieutvecklare mer verktyg för att bygga, skeppa och hålla igång sina spel”, säger Andreas Stokholm, medgrundare och teknikchef.

Pengarna ska bland annat användas för att vidareutveckla tekniken.

Lootlocker grundades i Stockholm 2019. Övriga investerare är spelveteranen Fredrik Sjöö, ängelinvesteraren Stefan Lindeberg och Robert Bäckström på Raw Fury.

Läs mer