Det svenska riskkapitalbolaget EQT, via fonden EQT Mid Market Europe, köper det spanska bild- och grafikdatabasbolaget Freepik.
Freepik låter användarna ta del av en viss mängd grafik och bilder gratis, som de sedan kan använda för att skapa nytt innehåll. Men för att låsa upp hela biblioteket krävs ett månadsabonnemang.
“Vi ser en trend som i grunden är en demokratisering i hur innehåll används, skapas och distribueras. Tidigare var det dyrt att skapa snyggt material för exempelvis filmer eller spel, men de barriärerna har bitvis rivits ner. Det har skapat många kreatörer, men också ett behov av verktyg”, säger Victor Englesson, partner på EQT Partners.
Han jämför bolaget med Epidemic Sound, ett annat bolag med EQT som investerare. De bygger också på trenden med växande behov av distribution och sänkta trösklar för att ta del av digitalt innehåll.
Grundarna blir kvar
EQT tar nu en majoritetsandel i Freepik, samtidigt som medgrundarna Alejandro och Pablo Blanes och Joaquin Cuenca, kommer att finnas kvar som minoritetsägare och fortsätta leda företaget. Hur stor köpeskillingen är har parterna valt att inte gå ut med.
Men Freepik är ett växande bolag som under 2019 omsatte drygt 31 miljoner euro samtidigt som de varit lönsamma. Tillväxten har legat på 60 procent per år de senaste åren.
Freepik har idag 32 miljoner besökare per månad, med 20 miljoner registrerade användare och ungefär 300.000 användare är betalande prenumeranter idag. Bland Freepiks användare lyfts bolag inom spel, sociala medier och digital marknadsföring fram som exempel.
“Antalet prenumeranter växer enormt snabbt, prenumerations-delen växer med 90 procent på årsbasis och möjliggör en bättre kundupplevelse så det är något vi vill investera i framöver", säger Victor Englesson.
Planerar att fortsätta växa snabbt
Idag finns verksamheten i över 200 länder, där Brasilien är en av de största. Framöver hoppas EQT kunna bidra till ökad tillväxt både i USA och i Asien, berättar Victor Englesson.
“Med den här typen av bolag som har hög bruttomarginal och återkommande intäkter kan man styra hur man prioriterar mellan lönsamhet och tillväxt. Det handlar om unit economics, lägre lönsamhet idag mot återkommande intäkter i framtiden”, säger han och fortsätter.
“Freepik är i en väldigt spännande fas i bolagets utveckling. Det är ett etablerat bolag som har en bevisad affärsmodell och som redan finns i 200 länder. Nu handlar det om att nå sin fulla potential. Vi kommer hjälpa grundarna genom en aktiv styrelse, att rekrytera nyckelpersoner och växa i USA och Asien där EQT har befintliga kontor och verksamhet och vi kommer stötta teamet mycket.”
Kunde inte träffa grundarna personligen
Hela affären har också stängts utan att Victor Englesson fick chansen att träffa grundarna personligen. Diskussionerna började redan i höstas, när EQT:s lokala kontor i Spanien undersökte vilka bolag i området som passade den växande trend som investmentbolaget hade identifierat. Men sedan diskussionerna kom igång på allvar i februari har alla möten skett virtuellt.
“Det är kul att se att det går att göra affärer av den här storleken utan att ses fysiskt. Det är intressant hur personligt det ändå blir när man sitter som vi gör nu med en videokonferens och ändå kommer varandra nära genom att mötas i hemmet istället för i kontorsmiljöer.”
Freepik grundades 2010 och har sin bas i Màlaga i Spanien. Bland bolagets varumärken finns också Flaticons och SlidesGo.