Tv-profilen, entreprenören och influencern Paolo Robertos uppmärksammade sexköp har lett till att en rad varumärken och företag brutit med profilen. Evanoff Group, bolaget bakom livsmedelsvarumärket Paolos, har även de sagt upp samarbetet och står nu med ett lager som storkedjorna ratar.
”Det kommer att bli en gigantisk matsvinnsskandal. Det handlar om flera hundratusentals konsumentförpackningar som ingen längre vill ha”, har vd:n Dani Evanoff berättat för Market.
Dani Evanof efterlyste även ett samarbete med en kedja som vill motverka matsvinn och möjliggöra att delar av pengarna skänks till välgörenhet.
Nu ser ett samarbete med Matsmart ut att kunna bli verklighet. Nätbutikens affärsidé går ut på att sälja av livsmedel som annars skulle ha slängts, och erbjuda dem till rabatterade priser.
Matsmart är en av de aktörer som har produkter från Paolos i lager och först valde att plocka bort dem för att utvärdera situationen. I en Facebook-post underströk Matsmart sedan att de tar avstånd från händelse och argumenterade samtidigt för varför de sedan valde att lägga ut produkterna igen.
”Det är bra mat och mat kastar man inte. Vi har också bestämt att vi skänker överskottet från dessa produkter, 20 000 svenska kronor till organisationen Child10, som jobbar mot trafficking och barnsexhandel”, skrev Matsmart.
"Jobbar för att hitta en lösning"
Nu för Matsmart dialog med Evanoff Group om att ta över lagret för att rädda produkterna från svinn.
”Vi jobbar för att hitta en lösning och jag tror att vi kommer att hitta en lösning, men jag kan inte ge mer detaljer förrän det är klart”, säger Matsmarts kommunikationschef Hanna Thofelt Lindström.
Hon säger att de vill bidra till att minska matsvinnet men understryker att situationen kring Paolos är känslig och att det är viktigt att det blir rätt. Matsmart öppnar därför för att genomföra samarbeten där frågan kan adresseras på ett bra sätt och delar av pengarna kan gå till goda insatser.
”Vi saknar kunskap och resurser för att kunna jobba med den här frågan och behöver därför en samarbetspartner”, säger Hanna Thofelt Lindström.
Under corona har Matsmart inlett en rad samarbeten med leverantörer vars affärsmodeller tidigare baserat sig på att sälja till exempelvis caféer eller restauranger.
”Vår styrka ligger i att vi kan var snabba logistiskt och hela vår affärsmodell bygger på att kunna rycka ut när det finns risk att det uppstår matsvinn”, säger Hanna Thofelt Lindström.
Matsmart backas av investerare som bland annat Norrsken, Axel Johnson-koncernens investeringsbolag D-Ax, Northzone, GP Bullhound och Ikea.