Det var förra veckan som SVT lyfte debatten om reklam i sociala medier. Nu flaggar konsumentministern Per Bolund för en justering av marknadsföringslagen. Han efterlyser konkreta förslag från Konsumentombudsmannen på lagförbättringar.
Clara Henry är en av de Youtubestjärnor som varit föremål för granskningen. När Breakit når henne via mejl säger hon att det är bra med skärpningar i lagen.
“Lagen hänger inte med i internets framgång, därav hela debatten kring dold reklam på internet. Klart att den då behöver uppdateras. Bra för oss kreatörer, som då får tydligare direktiv och slipper vara tveksamma inför vad som gäller, och bra för tittarna som vet vad de får och vad de kan förvänta sig.”
Clara Henry är en av de Youtubestjärnor som varit föremål för granskningen och som även gett sin syn på saken i ett blogginlägg. Hon är också en av de Youtubers som i sällskap med Splays vd Vigor Sörman anser att personer har hängts ut felaktigt.
“Jag och flera andra reagerade bara på att SVT:s granskning var vinklad så att det framstod som att vi gjorde dold reklam som bryter mot lagen, när skaparna bakom de flesta klipp som visades i reportaget tydligt säger att klippet är sponsrat. Vissa klipp är inte ens sponsrade, men visas ändå,” skriver hon i ett mejl till Breakit.
Hos vem tycker du att ansvaret ligger?
“Vi youtubers och partnernätverk som Splay är så klart ansvariga för att följa reglerna. När reglerna då handlar om tolkningsfrågor, som det gjort tidigare, blir det så klart makthavarnas och lagstiftarnas ansvar att ge oss tydliga riktlinjer.”
Hur tänker du själv kring reklamsamarbeten i sociala medier?
"Jag tycker att det är underbart att reklamsamarbeten tar plats på Youtube och att vi kreatörer äntligen börjar kunna ta bra betalt för det. Det möjliggör att flera av oss kan leva på vårt skapande, vilket var omöjligt för bara några år sedan. Följer en reglerna finns ju inga problem.”