Spotify har det senaste året satsat hårt på att lansera sig även som en poddplattform. Något som bland annat märkts i en rad uppköp av poddbolag.
Och satsning verkar ha lyckats, i varje fall i Norden. Det visar nya siffror från analysbolaget Mediavision. I undersökningen uppger 44 procent av poddlyssnarna att de under en genomsnittlig dg det första kvartalet 2020 har lyssnat på podcasts via Spotify. För Apple Podcast är motsvarande siffra 24 procent.
Spotifys höga siffra förklaras med att användandet av tjänsten generellt är högt i Norden. Runt 4,5 miljoner nordiska hushåll prenumererar på Spotify. Att Spotify satsat på egen lokal poddproduktion anses också ha bidragit.
Svenskarna är de i Norden som lyssnar mest på podcasts. 1,5 miljoner svenskar i åldrarna 15 till 74 år lyssnar på en podd under en genomsnittlig dag. Tillväxten är också stark, på nära 25 procent årligen.