När Foodora i slutet av januari i år meddelade att Hans Skruvfors skulle ta över som vd efter Samir Bachkmani var budskapet tydligt. Foodora skulle bredda sin affärsmodell i Sverige och inte längre bara vara en app för matleveranser.
Istället skulle man erbjuda leveranser för flera olika produkter och de skulle kunna levereras inom 30 minuter. Det skulle vara allt från apoteksvaror till böcker och blommor. En last-mile-delivery-lösning för butiker utan stora centrala lager att sköta sin e-handel från.
"En chans att väcka butikerna till liv"
Nu har Foodora samarbeten med aktörer som Pocketshop, Hemmakväll och ett antal florister. Men även enskilda butiker som Buttericks och Hard Rock Cafés butik. Det sistnämnda innebär alltså att det går att köpa kläder och få de levererade med Foodora.
Inom kort kommer även ett gäng Seven Eleven och Ica-butiker lanseras i appen – som också får en extra flik för den typen av varor i städerna där tjänsten erbjuds.
“Vi har sett ett generellt stort intresse för det här och för vår del hoppas vi att det här bara är början. Det är många butiker som kämpar för sin överlevnad idag och betalar dyra hyror i centrala lägen, samtidigt som trafiken till butikerna minskar för varje år. Det här blir en chans att väcka butiken till liv igen och fungera som ett litet lager”, säger Hans Skruvfors.
“Vi kallar det här Q-handel eller Quick Commerce, och vi ser det som tredje generationens handel. Den första var fysiska butiken, den andra e-handeln och nu blir det en kombination av de två där vi inte hämtar från stora jättelager och levererar en till sju dagar senare. Istället knyter vi oss till de centrala butikerna och hämtar varorna åt de som inte vill eller kan vänta några dagar på att få sina varor”, säger Hans Skruvfors.
Gav snabb effekt i Asien
Exakt hur stor affär det här blir för Foodora vågar Hans Skruvfors inte sia om. Men bolaget har bland annat har sett exempel från Asien på att den här typen av leveranser kan utgöra 10-20 procent av verksamheten redan efter första året.
“Får människor upp ögonen för det smidiga i den här typen av leveranser på 30 minuter så tror vi att det finns potential”, säger han.
Foodora erbjuder sig inte själva att returnera på varor som har köpts via deras plattform. Enligt Hans Skruvfors ligger butikerna ofta nära kunden, så för varor där returer är mer frekventa som i exempelvis modebranschen, blir lösningen troligtvis en sådan där kunden själv kan besöka butiken för att returnera varan.