Sök ikon

Amazon slutförhandlar med svenska företag: “Varorna måste vara på plats i juni"

Mikael Törnqvist, strategichef på logistikbolaget Aditro. Foto: Press

Leksaker och hemelektronik står överst på e-handelsjättens önskelista.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

I förra veckan var Breakit på plats utanför det lager I Eskilstuna som uppges bli hjärtat i e-handelsjätten Amazons inbrytning i Sverige. 

Då var lagret i princip helt tomt men Amazon arbetar nu intensivt för att få fram varor till den svenska lanseringen.

Enligt Breakits källor är Amazons plan att sluta avtal med en rad stora svenska grossister inom hemelektronik och leksaker. De svenska leverantörerna erbjuds att bli så kallade “vendor” i Amazons ekosystem. 

Det innebär konkret att de säljer sina varor till Amazon som i sin tur säljer vidare produkterna till slutkonsumenten. 

Lansering i tredje kvartalet

I ett första läge ska varorna ligga på Amazons lager i Hamburg och polska Kolbaskow. Beskedet till de svenska grossisterna är att försäljningen mot Sverige ska dra igång under det tredje kvartalet i år. Successivt kommer allt fler varor sedan att säljas direkt från det svenska lagret som alltså väntas ligga i Eskilstuna.

Tempot i förhandlingarna är högt uppskruvat och det är uppenbart att Amazon nu vill komma till avslut med så många svenska aktörer som möjligt. 

Mikael Törnqvist, strategichef på logistikbolaget Aditro, bistår flera av sina kunder i diskussionerna med Amazon och han bekräftar bilden:

“För att det ska bli ett avtal så kräver Amazon att varorna ska vara på plats i deras lager i Tyskland eller Polen senast i juni”, säger han och fortsätter:

“Amazons plan verkar vara att dra igång försäljningen direkt mot Sverige under tredje kvartalet. Eftersom de knappast vill att varorna ska ligga för länge på lagret och kosta pengar tror jag lanseringen kommer ske i början av tredje kvartalet, alltså i juli eller augusti”.

Amazon har bråttom

Som en konsekvens av att Amazon vill ha avtalen klara snabbt så erbjuds grossisterna förhållandevis bra villkor jämfört med sina kollegor i Tyskland och Storbritannien. Men det är ändå långt ifrån några guldkantade avtal som presenteras av den amerikanska jätten.

När en grossist säljer till exempelvis en e-handlare så sker betalningen vid leveransen. Hos Amazon är det helt andra regler som gäller.

“Som leverantör tar du hela risken. Om inte Amazon lyckas sälja varorna så får du inget betalt och måste själv betala frakten tillbaka”, säger Mikael Törnqvist.

Men hur gör man för att lyckas på Amazon? Carl Helgesson har knäckt koden – så gjorde han

Läs mer