Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Flashe Gaming vill minska risken för skador i e-sport – nu backas han upp

Foto: Press

Har tagit fram produkter som ska förbättra prestanda och ergonomi i spelande.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det var när Oskar Ödmark själv skadade sig i samband med datorspelande som han kom på idén till sin spelhandske. Skadan fick honom att upptäcka hur stort problemet var internationellt och att det fanns en marknad för produkter som kunde minska risken för skador inom e-sport. 

“Jag lirade League of Legends på ganska hög nivå förr, inte professionell men ändå hög nivå och har en bakgrund inom e-sporten. Sen skadade jag mig och började kolla vad som fanns på marknaden som kunde hjälpa men hittade inget som fungerade bra tillsammans med spelande. Då började jag göra egna hemmabyggen och testade olika prototyper. Ganska snabbt märkte jag att det hjälpte mot smärtan, så jag sökte patent och började produktutveckla det som nu är spelhandken”, säger Oskar Ödmark.

Sedan dess har han slutfört två kampanjer genom crowdfunding och lanserat sin spelhandske med tillhörande sleeve som ska bidra till bättre ergonomin och prestandan under spelandet, samtidigt som han startade bolaget Flashe Gaming

Ska skala upp verksamheten

Nu har han tagit in kapital från bland annat Linköpings universitets investeringsbolag, Professionell ägarstyrning AB, Västerås Techinvest , Henrik Schepp, liksom Newton Nordics vd Henrik Lewander och ett antal ytterligare investerare. Exakt storlek vill Oskar Ödmark inte säga, mer än att det rör sig om ett ensiffrigt miljonbelopp. 

“Med hjälp av investeringen har Flashe nu möjlighet att skala upp verksamheten, och fortsätta sträva efter att bidra med ett stort kundvärde globalt. Tanken är att utgå från befintliga problem, och sedan lösa dessa med ny innovation, ergonomi och prestanda i åtanke”, säger han.

Siktar på att femdubbla omsättningen

Under räkenskapsåret som slutade i juni 2019 omsatte bolaget knappt 1 miljon kronor med ett resultat kring nollan. I år siktar Oskar Ödmark på en omsättning kring 5 miljoner kronor. Coronapandemin har hittills inte haft någon större påverkan på bolaget berättar han.

“Försäljningsmässigt ser det bra ut och gaming-branschen går bra framåt. Men tillverkningen sker i Kina och produktion har tagit mer tid än vanligt, men det har inte varit något tvärstopp så det har funkat bra hittills.”

Härnäst väntar en lansering av bolagets senaste kickstartade produkt som också ska skickas ut till butiker. Oskar Ödmark säger att de även i fortsättningen vill använda sig av crowdfunding för sina produkter.

“Tanken är att fortsätta göra nya produkter och lägga fokus på ergonomi och prestanda. Crowdfunding är ett bra verktyg för att se om det finns intresse från marknaden”, säger han.

Läs mer