Sök ikon

IDkollen gynnas av coronakrisen – tar in nya miljoner för att expandera

Peter Hjort, vd på IDkollen. Foto: Press

Har kunder som Åhléns, Rocker och Kry.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den svenska startupen IDkollen har tagit fram en Saas-tjänst som låter företag och myndigheter identifiera sina kunder digitalt på distans under ett telefonsamtal, chatt eller i samband webbformulär.

I ett pressmeddelande meddelar bolaget nu att de tar in 3 miljoner kronor från olika affärsänglar för öka personalstyrkan och påbörja en expansion till övriga Norden.

På kundlistan idag finns bolag som Åhléns, Kry, Advisa, Rocker (tidigare Bynk) och Aimo Park.

“Allt fler fysiska möten och kundkontakter sker på distans i skuggan av corona.  Företagen vill gärna leva upp till dagens GDPR-krav för att säkerställa vem de kommunicerar med, men dom flesta saknar helt verktygen för att verifiera sina kunders identitet", säger Peter Hjort, vd på IDkollen och fortsätter:

"Vi har inspirerats av betalbolag som Klarna att leverera en användarvänlig och prisvärd lösning på ett komplext problem, något som storbankerna har spenderat miljontals kronor för att uppnå."

IDkollen grundades 2015 och bakom bolaget står Carl Aurell, Raul Blanco och Peter Hjort och under 2018 omsatte bolaget närmare 400.000 kronor med ett litet plusresultat. 

Tidigare fokuserade bolaget på konsumenter som exempelvis köpte och sålde prylar på Blocket. Efter GDPR har bolaget valt att rikta om tjänsten för att istället fokusera på företag.

Läs mer