Under tisdagen försattes butikskedjan Digital Inn, som är svensk Apple-återförsäljare, i konkurs. Kedjan har tidigare befunnit sig i rekonstruktion fram tills att Stockholms tingsrätt nyligen beslutade att den skulle avbrytas. Nu har en konkursansökan lämnats in för såväl Digital Inn Holding AB som Digital Inn AB.
"Det har hela tiden varit vår avsikt att försöka rädda Digital Inn men problemen har visat sig vara för stora efter att vi väl tagit över bolaget”, konstaterade ägaren Ambia Trading Group tidigare.
Marcus Andersson, vd för Ambia Trading Group, utvecklar resonemanget för Breakit.
”Förvärvet av Digital Inn gick ganska fort och ska man vara lite självkritisk i efterhand borde vi ha gjort en bättre kontroll av bolaget innan vi köpte det”, säger Marcus Andersson.
Han ville inte kommentera närmare vad det är för typ av problem som åsyftas, och säger att de kommer att återkomma till det.
”Men rent generellt så var vi medvetna om bolagets situation och att man hade ett kapitalbehov som var stort, men kanske inte riktigt hur stort det var”.
Marcus Andersson säger bland annat att bolaget hamnat efter i betalningar under en längre tid, vilket fått leverantörerna att tröttna. Han tillägger samtidigt att den egna koncernen stötte på problem vilket krävde tid och gjorde att resurserna lades där.
Hopp om framtiden
Ambia har flaggat för att det kan bli aktuellt att starta en ny verksamhet med samma inriktning, men vd:n vill inte säga för mycket i nuläget.
”Vår förhoppning är att kunna hitta något litet frö till fortsatt verksamhet för vi har väldigt duktig personal i Digital Inn som vi gärna vill göra något tillsammans med framåt. Det finns en bra relation till kunder, och fortfarande till många leverantörer”.
Digital Inn är svensk Apple-återförsäljare.
”Vi har en bra relation till Apple och har haft en lång dialog med dem om vilka möjligheter som finns. Vi hoppas att vi ska kunna göra något även fortsatt tillsammans med dem”, säger Marcus Andersson.
Marcus Andersson tillägger att Ambia har fler verksamheter som behöver skötas – och är positiv när han pratar om nyförvärvet Teknikmagasinet. Det var i slutet av januari som Ambia köpte större delen av den konkursade verksamheten.
Sedan kom corona.
Marcus Andersson säger att epidemin påverkat i viss utsträckning, men inte skapat så stora problem som man skulle kunna tro. Försäljningen har främst påverkats i Norge där restriktionerna varit hårdare.
”Samtidigt är möjligheterna till olika typer av stöd i Norge betydligt bättre än det som funnits i Sverige. Där har vi egentligen fått full täckning för det intäktstapp vi sett, dessutom har vi haft en stark ökning på e-handeln”.
"Kanske tappat 20 procent"
Teknikmagasinet har inte kunnat permittera i Sverige, men hade kanske inte gjort det även om de kunnat, då de svenska butikerna ”hållit emot ganska bra”, enligt Marcus Andersson. Han menar att produkter för underhållning och hemmajobb, som spel och möss, drivit försäljningen samtidigt som en större utförsäljning skett.
”Om man ska hitta någon slags uppskattning kanske vi tappat 20 procent överlag på den svenska marknaden, men det varierar väldigt mycket från butik till butik”.
Marcus Andersson säger att han är besviken över att det varit svårt att komma överens om lösningar med fastighetsägare.
“Det har varit väldigt svårt. Det är till och med hyresvärdar som inte vill ha oss kvar på grund av historiken i Teknikmagasinet".
Någon anledning till oro för en ny konkurs inom Teknikmagasinet finns det inte, enligt Marcus Andersson.
“Nej, där är det snarare så att vi är glada över att vi hann göra det förvärvet och fick det färdigt i år. Där ser vi ett stort värde att bygga vidare på framåt”.