Sök ikon

Cdon utmanar Babyshop och Jollyroom – satsar på leksaker och barnprylar

Foto: Pressbild

Marknadsplatsen Cdon gör en storsatsning på leksaker.
”Vill bli ledande aktören”

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Leksaksmarknaden på nätet domineras idag av Babyshop och Jollyroom som båda omsatte över 1 miljard 2018. Men nu vill Cdon, som ägs av Qlirogruppen, ta upp kampen mot de två jättarna. 

”Vårt mål med satsningen är att bli den ledande aktören för baby, barn och leksaker i Norden. Än så länge har vi bara skrapat på ytan det finns mycket kvar att göra”, säger Linda Andersson som är affärsområdeschef med ansvar för leksaker på Cdon i ett pressmeddelande.

Cdon säljer redan idag leksaker på sin digitala marknadsplats, men i och med satsaningen kommer bolaget att fördjupa sitt samarbete med nätbutiken Adlibris.

”Vi ser att allt fler kunder väljer att handla leksaker och barnprodukter över nätet, speciellt under de senaste veckorna. Under det fjärde kvartalet 2019 växte försäljningen med över 50 procent och för hela året 2019 såg vi en ökning på 30 procent för barn- och leksaksprodukter”, säger Linda Andersson.

Cdon har tidigare gått ut med att försäljningen har ökat med 100 procent under första kvartalet i år. 

"Vi ser ett stort intresse för digital handel, att fler väljer att handla hemifrån har haft en stor påverkan. Att de väljer Cdon kan beror på flera saker, men det finns klara fördelar med att vi är en etablerad, trygg spelare där konsumenter kan hitta det de behöver på ett och samma ställe", sa Kristoffer Väliharju, vd på Cdon nyligen till Ehandel.se.

Läs mer