Sök ikon

Vad är Quibi – tjänsten som tagit in närmare 18 miljarder för att utmana Netflix och Youtube

Meg Whitman, vd för Quibi. Foto: TT & Press

Streamingtjänsten för mobiltelefonen som vill att du ska kolla på korta serier när du har fem minuter över.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Med 1,8 miljarder dollar, cirka 18 miljarder kronor, från investerare har grundaren Jeffrey Katzenberg (grundare av Dreamworks) och vd:n Meg Whitman (tidigare vd för Ebay och Hewlett-Packard) satsat stort på att hitta lösningen som ska ge människor den perfekta blandningen av Netflix och Tiktok. 

Aldrig hört talas om Quibi, vad är det?

Tanken är att Quibi ska fokusera på den mobila upplevelsen (i skrivande stund är det den enda plats där du faktiskt kan använda streamingtjänsten), och på så sätt tävla om användarens tid under de korta stunder på dagen då man annars skulle scrolla i flödet på Tiktok, Snapchat och Instagram – eller kanske lyssna på Spotify eller kolla på Youtube.

Det handlar om korta avsnitt på omkring 5-7 minuter där innehållet täcker allt från dokumentärer och nyheter, till actionserier och tävlingsprogram. I listan av kända namn som medverkar i program för tjänsten finns exempelvis Anna Kendrick, Chance the rapper, Reese Witherspoon, Jennifer Lopez, Chrissi Teigen, Will Arnett, Liam Hemsworth och Offset. Dessutom skapar nyhetsorganisationer som BBC, Polygon och CNBC korta nyhetssändningar för Quibi.

Vilka är konkurrenterna?

Quibis huvudsakliga konkurrenter bör vara Youtube och sociala medier. Snapchat har exempelvis redan satsat på formatet med korta klipp i stående format för mobilen. Den stora dragkraften till Quibi bör antagligen vara det höga produktionsvärdet tillsammans med kända namn, frågan är om det kan få användarna att öppna plånboken för tjänsten.

På grund av coronapandemin är det idag många som inte pendlar till sina arbeten, därmed är det kanske snarare de traditionella streamingtjänsterna som står för konkurrensen.

Hur har det gått då?

Någon succéstart har det inte blivit för utmanaren, som enligt CNBC bara hade lyckats locka cirka 1,7 miljoner användare under sin första vecka. Detta trots att tjänsten erbjuder alla användare en gratis testperiod på 90 dagar.

En av orsakerna till att succén har uteblivit spås vara bristen av stöd för tv-tittande i en tid då många människor befinner sig hemma på grund av coronapandemin. Quibis vd Meg Whitman säger också i en intervju med CNBC att de antagligen hade prioriterat annorlunda om de vetat om pandemin på förhand.

“Vi har hela tiden planerat för att kunna visas på tv:n, så det är något som vi ska se om vi kan accelerera på utvecklingsidan. Vi kommer att nå dit tids nog, men det var aldrig planerat som en del av lanseringen. Om vi hade vetat om Covid, så kanske det skulle ha varit det”, säger hon till kanalen.

Vad kostar Quibi?

Quibi erbjuder två olika prenumerationer efter gratisperioden på 90 dagar. Efter gratisperioden kostar tjänsten 95 kronor per månad för svenska användare. I USA kan användare välja en billigare prenumeration, men då får de också se reklam mellan avsnitten.

Läs mer