Den svenska leksaksbranschen är hårt pressad. Förra året gick BR- och Toys R Us-butikerna i konkurs och på nätet var tillväxten måttliga 3 procent.
Babyshop och Jollyroom är de två stora spelarna på nätet med en omsättning på 1,1 miljarder kronor respektive 1,4 miljarder kronor, enligt de senaste offentliggjorda boksluten.
Jollyroom gick precis runt 2018 medan Babyshop gjorde en förlust på nästan 130 miljoner kronor. I en intervju med Breakit i början av mars flaggade Jollyroom-chefen Ole Sauar för en nyemission under 2020 – men konkurrenten Babyshop hann före.
Får in 100 miljoner kronor – minst
Enligt Breakits källor har Babyshop gjort klart med nya investerare i en finansieringsrunda på minst 100 miljoner kronor där också de gamla ägarna, riskkapitalbolaget Verdane och investeraren Cristina Stenbeck deltar.
Vilka de nya investerarna är har Breakit inte lyckats ta reda på och nyemissionen kan bli större än 100 miljoner kronor ifall de andra Babyshop-ägarna, förutom Verdane och Cristina Stenbeck, också deltar.
Babyshop-grundaren Marcus Tagesson bekräftar att transaktionen är på väg att slutföras men är i övrigt sparsam med kommentarer. I ett textmeddelande skriver han:
“Det är ett bra betyg att duktiga investerare ser möjligheter med vår plattform och den teknik som vi byggt. Nu är det fullt fokus på verksamheten som gäller”.
Bra tajmning för Babyshop
Babyshop blev kontaktade av de nya investerarna innan corona-krisen bröt ut och hann skriva bindande avtal med dessa då. Det är förklaringen till att nyemissionen nu kan genomföras till samma värdering, runt 1,3 miljarder kronor, som vid den senaste större finansieringsrundan. Efter att pandemin slog till med full kraft har världens börser rasat kraftigt och det har också påverkat värderingarna på onoterade bolag som Babyshop.
LÄS MER: Det har regnat riskkapital över e-handeln de senaste åren – men förlusterna har också varit stora. Läs vår stora kartläggning av vad som händer i e-handeln här.