Sök ikon

Instabox får nya storägare – Creades investerar

Grundaren Alexis Priftis: ”Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp."

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Instabox är ett fraktbolag som låter nätshoppare hämta ut sina varor från skåp som öppnas med en kod.

Du har säkert sett dem. Stora, röda metall-lådor med fack, utplacerade vid bensinmackar, mataffärer och gallerior.

Instabox samarbetar idag flera av Sveriges största e-handlare.

Nu står det klart att bolaget fyller kassan kassan och tar in en nya storägare. Det rapporterar Di Digital.

Bolaget tar in 50 miljoner kronor via en nyemission samt 250 miljoner kronor i lån.

Ägare i bolaget har dessutom sålt befintliga aktier till ett värde av 100 miljoner kronor.

”Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp. Vi hoppas kunna ställa ut någonstans mellan 2000 till 3000 nya paketskåp runt om i landet och kan då äntligen erbjuda vår okrångliga frakttjänst till hela befolkningen”, säger Alexis Priftis till Di Digital.

Enligt Di digital går Creades in med 75 miljoner kronor. Nineyards investerar i sin tur 35 miljoner kronor.

Instabox värderas till 1,1 miljarder kronor i affären.

Under 2018 omsatte Instabox 19,3 miljoner kronor med ett minusresultat på 13,3 miljoner.

Bland bolagets tidiga investerare återfinns bland annat Apoteas grundare Pär Svärdson, Ryska Postens grundare Daniel Pilotti och Qliros före detta vd Paul Fischbein.

Breakit kunde redan i slutet av februari berätta för våra premium-läsare att Instabox (och ytterligare nio andra bolag) var på väg att ta in kapital. Läs mer här.

Läs mer