Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Krisen blir djupare – då vill vi sälja våra lyxklockor på nätet

Sofia Hagelin. Foto. Prss/Istockphotos.

Allt fler säljer nu sina exklusiva prylar, uppger köp- och säljsajterna Blocket och Tradera.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

I pressade tider ändrar vi ofta våra konsumtionsmönster. Vi kanske börjar handla mindre, eller väljer att handla billigare på second hand.

Begagnat-sajterna Blocket och Tradera, som förmedlar tusentals produkter i olika kategorier, brukar vara snabba med att fånga upp när konsumtionsmönstret ändras. 

Schibsted-ägda Blocket uppger nu att de har noterat tydliga trender i samband med den pågående coronakrisen. 

”Det är mer exklusiva produkter som säljs. Framförallt inom personliga kategorier som klockor, smycken och väskor. Det ökar inte så mycket i andel, det intressanta är att snittpriserna gått upp rejält", säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket. 

Däremot har riktigt dyrare kategorier, som lyxbilar, minskat i omsättningstakt.

”Lyxkonsumtionen har gått bra under högkonjunktur men nu har den börjat stanna upp till följd av permitteringar och annat”, säger Tero Marjamäki. 

Att människor sitter hemma och jobbar är också något som ger avtryck. Saker för hemmakontoret, som skrivbord och stolar trendar tillsammans med elektronik och spel. Än så länge har de inte sett någon avtagande efterfrågan, varken i inkommande annonser eller sålda produkter. 

Blocket har funnits sedan 1996, så det här är inte bolagets första kris. Tero Marjamäki säger att trycket på plattformen började att öka rejält under 2013, för att sedan bli större när hållbarhet fick ett ökat fokus. Under förra året gjorde sajten sitt bäst år någonsin och ser fortsatt positivt på den kommande utvecklingen.

”En sådan här kris gör att fler människor får det sämre i plånboken. Då vänder sig många till begagnatmarknaden. Dels för att det är bra för miljön, men också för att de har en stark drivkraft att spara pengar. Så hela begagnatmarknaden kommer nog att fortsätta i bra takt”, säger Tero Marjamäki.

Guld- och klockrusch hos Tradera 

Tradera uppger att snittpriserna ökar med runt 9 procent sedan corona tog fart i mars, samtidigt som det säljs lite färre produkter. 

"Vi tror att när krisen tog fart i början på mars lamslogs försäljningen, men allt eftersom människor spenderar mer tid hemma och kommer i våruppfräschningstagen så återhämtar sig försäljningen för begagnatmarknaden", säger Traderas presskontakt Sofia Hagelin. 

Hon menar att många nu drar ned på nykonsumtionen och vänder sig till andrahandsmarknaden.

"En del behöver kanske få lite mer cash i plånboken, vilket kan förklara varför försäljningen av märkesklockor ökar med 12 procent", säger Sofia Hagelin. 

Försäljningen av guld har även ökat med 33 procent under mars månad.

"När guldet ökar brukar det vara ett tecken på att vi är på väg in i sämre ekonomiska tider", säger hon och tillägger att även pussel, instrument och spel har fått sig ett uppsving. 

Tradera har även startat insamling initiativet "Tillsammans" med Radiohjälpen där företag och kändisar auktionerar ut saker för att stötta coronadrabbade.

Läs mer