Corona har helt ritat om förutsättningarna för många bolag. När allt fler konsumenter blickar mot digitala lösningar kan en övergång, eller utveckling av e-handeln, vara en överlevnadsfråga för många företag.
Nets, som erbjuder betallösningar på nätet, är en av de aktörer som noterat en kraftig ökning av förfrågningar från verksamheter som vill komma igång med e-handel. Det rör sig framförallt om butiker som säljer produkter samt restauranger som vill svänga om och sälja sin mat på nätet.
”Alla går online nu, särskilt de som är extra hårt drabbade”, säger Patrik Müller, ehandelsexpert på Nets, till Market.
Stor ökning bland småföretag
Han berättar även att många mindre företag ute i landet vill starta e-handel.
”Det tar stopp för dem i och med uteblivna flöden och man vill ta sig ut i en ny kanal. Många av dem har inte ens varit nära att hoppa på det digitala tåget tidigare och där finns ett glapp som bekymrar mig”, säger Patrik Müller till Market.
Samtidigt satsar fler aktörer, som redan har e-handeln igång, på att nå ut till nya marknader.
Även Nets har fått ändra sitt arbetssätt för att möta efterfrågan och uppger nu att de kan få en betallösning på plats info några timmar. De har även slopat de vanliga avgifterna och bindningstiden.
"Att vi tar bort samtliga kostnader för att sälja på nätet är helt unikt, det har aldrig hänt tidigare under mina 20 år i branschen", säger Patrik Müller.