Sök ikon

Stepler hade (nästan) säkrat finansieringen – då kom corona

Semir Hadiahmetagic och Niklas Frisk.

”Det har varit en berg- och dalbana", säger Steplers medgrundare Semir Hadiahmetagic.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Många bolag och entreprenörer drabbas hårt i den pågående krisen. Det osäkra läget har bland annat lett till att investerare backat och att pågående kapitalrundor fått avbrytas. 

Det hände startupen Stepler, som byggt en hälsoapp där användare belönas för sina steg. När appen började nå 6.000 unika användare per dag var planen att skala upp med hjälp av en mindre såddrunda som skulle stängas i april. 

Sedan kom corona.

”Tre av investerarna sa att de behövde pausa, men tyvärr vet ju ingen hur länge corona kommer att pågå”, säger medgrundaren Semir Hadiahmetagic.

Han grundade Stepler under förra året tillsammans med Niklas Frisk. De saknade båda träningsmotivation och bestämde sig att skapa något tillsammans. Appen låter användarna mäta och få poäng för sina fotsteg, alltså hur mycket de rör på sig. Poängen kan sedan bytas mot produkter, tjänster och upplevelser. Intäkterna baseras bland annat på annonser och samarbeten med partners och varumärken. 

”Det har varit en berg- och dalbana. Vi hade väldigt bra traction och sedan kom corona. Nu är vi igenom det värsta efter att ha kapat de kostnader vi kunde, främst marknadsföringen”, berättar Semir Hadiahmetagic.

Produkten har inte påverkats av krisen

Samtidigt var de inte redo att ge upp. Grundarna berättar att de sett ett ökat intresse för appen under krisen, och kopplar det till att människor söker annan träningsinspiration när många gym stängt.

”Produkten i sig har varit förskonad från corona jämfört med andra branscher. Men sedan måste man kunna flyga på det, så därför kör vi en mindre såddrunda för att kunna springa vidare på vår långsiktiga vision”, säger Niklas Frisk.  

Och det visade sig snart att hoppet inte var helt ute. Nu uppger de nämligen att de hittat nya investerare och är på väg att stänga en mindre runda, där de bland annat fått in två tech-veteraner. 

”Rundan är inte stängd än så det återstår såklart att se, men vi krigar på för fullt”.

Ska gasa vidare

Semir Hadiahmetagic och Niklas Frisk hoppas att Stepler ska motivera i krisen genom att uppmuntra till en sundare livsstil där fler kommer ut och rör på sig.

”Strategin är att gasa på. Det kanske låter konstigt nu, men folk vill röra på sig och vi ser stor potential att nå ut”, säger Semir Hadiahmetagic. 

Så vad ska man egentligen tänka på för att få in kapital i krisen? Vi bad de rutinerade investerarna Anders Lindqvist och Staffan Helgesson dela sina råd, som ni kan läsa här. 

Läs mer