I en tid då världsekonomin och samhällen världen över skakar i grunden – och företag kämpar för sin överlevnad – är det viktigare än någonsin att ha en effektiv kundtjänst, för att bemöta alla frågeställningar som kan uppstå under en kris.
Och är det några som vet hur man håller igång verksamheten även under katastrofscenarion så är det outsourcingbolaget OnlineFactory, som är verksamma i Filippinerna.
Mitt under Covid19-krisen är hela befolkningen i Manila satt i karantän, men OnlineFactory fortsätter att jobba på som tidigare
”Vår beredskap för den här typen av händelser är alltid extremt god. Vi lever i ett land som konstant drabbas av olika katastrofer. De senaste sex månaderna har vi haft ett vulkanutbrott som täckte hela Manila i aska, samt flera jordbävningar. På grund av de förutsättningarna är vi alltid beredda på att ställa om för att säkra verksamheten”, berättar OnlineFactorys vd Peter Eriksson.
Mitt under Covid19-krisen är hela befolkningen i Manila satt i karantän, men OnlineFactory fortsätter att jobba på som tidigare.
”Under fyra veckor kommer stora delar av vår personal att jobba hemifrån. Ett mindre antal anställda arbetar på kontoret, men håller rekommenderade avstånd till varandra. Vi har haft extremt hög säkerhet på plats ända från den första dagen som det kommunicerades kring det nya coronaviruset”, berättar Peter.
Här kan du läsa mer om vad OnlineFactory kan göra för ditt företag
Perfekt matchning
För kunderna till OnlineFactory betyder det att en extremt viktig del i affären kan rulla på obehindrat. Ett av företagen som gynnas av detta är superfoods-bolaget Rawnice, som grundades 2015. De började tidigt använda sig av OnlineFactorys tjänster.
”Vi blev helt ‘hooked’ direkt då Peter pitchade sitt projekt i Filippinerna. Eftersom vi redan jobbade med offshore-personal på Jamaica passade det oss perfekt”, berättar vd Helene Arvidsson.
Samarbetet startades upp snabbt och smärtfritt.
”Vi gav dem våra grundvärderingar och behov, sedan skötte de själva rekryteringen av engelsktalig personal. Vi började med en enda person, och den har nu blivit vår största tillgång i företaget. Det blev en helt perfekt matchning mot vårt brand. Kommunikationen, och att jobba mot våra mål, har gått så sjukt lätt under hela resan”, säger Helene.
Nu sköter vi även delar av vårt B2B-sälj via OnlineFactory, och även det fungerar helt perfekt
Hon tror att allt fler svenska bolag kommer att välja outsourcing av liknande tjänster i framtiden.
”Det finns ingen anledning att ha personalen sittandes i Sverige om man kan outsourca det till lika kompetenta personer på en annan ort, men till en billigare peng. Då går det lägga större resurser på att växa affären istället. Nu sköter vi även delar av vårt B2B-sälj via OnlineFactory, och även det fungerar helt perfekt. Så jag tror man kan outsourca mer än bara kundtjänst och support”, avslutar hon