Sök ikon

Tink köper upp spansk konkurrent för 170 miljoner: "Var inte läge att åka ner till Madrid"

Tink-grundarna Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg. FOTO: Press

Svenska fintech-raketen Tink i storaffär – som vd:n fick sy ihop hemma i lägenheten på grund av corona.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Tink är en av Sveriges fintechraketer, bolaget värderades till en bit över 4 miljarder kronor (post money) i den senaste finansieringsrundan.

Bolaget startade av Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén 2012 som en tjänst som hjälpte privatpersoner att hålla koll på sin ekonomi. Gradvis har bolaget gjort om sin affärsmodell till att bli mer av en plattform för open banking. 

Idag säljer bolaget, som har företag som Nordea, SEB och Paypal på ägarlistan (här kan du läsa mer om några av bolagets “hemliga” ägare), sin infrastruktur till banker och andra som vill hämta in data och genomföra betalningar. De utvecklar också tjänster för privatpersoner som bankerna kan erbjuda till sina kunder. 

Nu står det klart att Tink köper upp spanska konkurrenten Eurobits Technologies, som har ett 50-tal banker och fintechbolag som kunder. Prislappen landar på 170 miljoner kronor. Eurobits omsatte förra året 50 miljoner kronor. 

Presenterade affären via Google Hangout

Affären finansieras genom den finansieringsrunda på nära 1 miljard som bolaget genomförde före jul.

“Allt har gått relativt snabbt. När vi fick in pengarna i vår senaste runda i början på året så fanns inte detta på bordet. Men det är en väldigt logisk affär, vi kompletterar varandra väldigt bra även om vi givetvis överlappar varandra på vissa marknader”, säger Daniel Kjellén, som fick sy ihop dealen hemma från köksbordet på grund av coronakrisen, med tre snuviga barn hemma. 

“Jag känner bolagets vd Arturo Gonzalez Mac Dowell sedan åtta år tillbaka, men det var inte riktigt läge att åka ner till Madrid och presentera affären för teamet. Det fick vi göra via Google Hangout istället”, säger han. 

I och med uppköpet går Tink från 13 till 17 marknader i Europa. 

“Det finns framför allt stora skalfördelar i att dela kostnader för produktutveckling. Där har vi de största synergierna”, säger han. 

Läs mer