Sök ikon

Experterna – så tar du in kapital under corona-krisen

”Det har aldrig varit viktigare för entreprenörer att välja rätt investerare", säger Creandums Staffan Helgesson.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Vi på Breakit öppnar betalväggen – så att alla entreprenörer kan ta del av journalistik som behövs i krisen.
Vill du stötta vårt arbete och få en kanonbra deal? Just nu är det 50 procent rabatt på Breakit Premium ett helt år. 

Corona har försatt såväl samhället som ekonomin i kris och många startups kämpar för sin överlevnad. Många har fått byta strategier, eller som i hälso-appen Steplers fall, sett hur investerare backat ur kapitalrundor. 

Så betyder krisen att det är hopplöst att få in kapital? Nej, men det gäller att veta vad investerarna tittar på – och hur du själv ska tänka i krisen. Breakit bad två luttrade profiler dela sina bästa råd för att ta in kapital i kristider.

Anders Lindqvist är en erfaren investerare som arbetat med startups i över 20 år. Han konstaterar att det kan bli väldigt tufft för unga oprövade bolag att ta in kapital just nu, medan dem som kommit en bit på vägen har betydligt större chans. Detsamma gäller för de bolag som påverkas mindre av corona. 

”Så det är inte så mycket bransch utan var du befinner dig som avgör", säger Anders Lindqvist

Här är Anders Lindqvists tips för att landa kapital i krisen: 

Var brutal

Dra ned på kostnaderna så mycket ni kan, inte nästa vecka, gör det idag! Titta på om ni kan dra ned på löner och onödiga utgifter som kontor och liknande. Ta i ordentligt – och när ni har gjort det så tar ni bort lika mycket till. Var brutala, för ni vet inte hur länge pengarna räcker. Pengarna på banken är de enda ni har och de måste räcka åtminstone 6-12 månader, gör de inte det så måste ni skära ännu mera.

Man ångrar aldrig att man var brutal. Det ena skälet till det är att man vinner tid  och det andra skälet är att man visar blivande investerare att man menar allvar genom att göra egna uppoffringar.  

Försök hitta helt nya intäkter 

Se över om det finns någon möjlighet för bolaget att dryga ut kassan med helt andra saker. Det finns branscher och bolag som skriker efter personal just nu. Botanisera bland kompisar och försök att få in lite pengar, det spelar ingen roll om det inte har med bolagets affärside att göra. Kan ni göra ett utvecklingsjobb åt någon eller packa på lager?

Vänd dig till investerare du känner  

Om du måste få in pengar så är det mest sannolikt att du får det från befintliga ägare eller dem som du känner väl som följt bolaget tidigare. Att gå ut på marknaden och börja pitcha folk man inte haft kontakt med tidigare är meningslöst. 

Var transparent 

Säg som det är. Var väldigt transparent och försök inte att sockra något. Säg att ”det har gått åt helvete och vi har inte en enda kund men långsiktigt tror vi på det”. Var väldigt ärlig och uppriktig. 

Tänk som en investerare

Som entreprenör tittar man tre centimeter framåt. "Jag kan inte betala löner i juni, så då måste jag ta in pengar för att betala löner i juni’.

Det är inte det investerarna vill investera i. De tänker såhär "Har de en chans att ta sig vidare om jag stoppar in en eller två miljoner?". 

Som entreprenörer måste man tänka som investerarna tänker. Vad kan jag åta mig att leverera för att investerarna ska känna att det är värt att satsa på bolaget? 

Creandum: Aldrig varit viktigare att välja rätt investerare


Staffan Helgesson är partner på riskkapitalbolaget Creandum. 

”Även om det här såklart är superjobbigt så har vi varit med ett tag. Det finns folk här som varit med om två-tre rejäla nedgångar tidigare”, säger Staffan Helgesson.

Han är inte förvånad över att höra att finansiärer dragit sig ur kapitalrundor, men tillägger att Creandum fullföljt samtliga av de finansieringsrundor de varit involverade i under krisen.

”Det finns inte på kartan att fonden inte skulle göra det”.

Staffan Helgesson uppger att Creandum fortsätter på sin inslagna investeringsstrategi med breda och långsiktiga investeringar inom techsektorn. Han lyfter investeringar inom digital hälsa som starka områden, där exempelvis nätläkarna nu gått bra i krisen. Creandum var exempelvis en av de första investerarna i Kry. 

”Sedan tror jag att investeringstakten i hela ekosystemet kommer att gå ned. Det finns en allmän försiktighet hos alla aktörer". 

Creandum arbetar i likhet med många andra bolag hemifrån, men satsar på hög tillgänglighet. De har bland annat öppnat upp kontoret virtuellt och låter entreprenörer boka in 15-minutersmöten för pitchar eller rådgivning. 

Staffan Helgesson uppmanar de bolag som är ute och söker kapital att tänka strategiskt. 

”Det har aldrig varit viktigare för entreprenörer att välja rätt investerare. Det kommer utan tvekan att bli en gallring i marknaden, både bland investerare och entreprenörer”.

Här är Staffan Helgessons tips i krisen: 

Välj starka investerare 

Man ska gå med aktörer som har erfarenheter och varit med förr. Vilket track record har de? Gå med dem som har en stark kapitalbas, finansiell styrka och starka institutioner bakom.

Ta rätt beslut – och gör det tidigt 

Det är klart att du inte kan vara helt oberörd och tro att allt är som vanligt. Det gäller att se sanningen i vitögat. Ju tidigare du tar rätt beslutet desto längre runway har du och sannolikheten ökar för att du kommer att klara dig igenom det.

Kolla alla kostnader 

Man måste se över alla kostnader. Det går inte att komma ifrån att personalen är en stor kostnad. Man ska utnyttja alla de initiativ som finns från regeringen och andra.  Man kan försöka att omförhandla kontorskontrakt med sin hyresvärd och kanske titta på frivilliga lönesänkningar. 

Analysera marknadsföringen 

Se över marknadsföringskostnaderna, det är ofta en stor post. Men det du spenderar idag kan även ge intäkter om några månader. Du spenderar pengar idag för att få kunder senare, så här tycker jag att man ska ha lite bollkänsla. 

”Inget av det här är något man vill göra, det handlar bara om att ta sig igenom det här och komma ut på andra sidan", säger Staffan Helgesson. 

Läs mer