Rekonstruktioner och konkurser har börjat att följa i spåren av coronakrisen som slår hårt mot näringslivet.
Nu meddelar matvarukedjan Paradiset att de försatts i konkurs.
”Det är med väldigt stor sorg jag måste informera om att Paradiset sattes i konkurs idag på grund av att vi inte kan finansiera verksamheten framåt som vi planerat”, skriver grundaren Johannes Cullberg i ett utskick.
Paradiset uppger att de hade finansiering klar. Pengar som skulle driva butikerna och bolaget till lönsamhet lagom till 2021.
Sedan kom corona.
”Kombinationen av osäkerheten i bolagets affärsplan och att kapitalmarknaden kollapsat under senaste två veckorna har gjort det omöjligt att lösa situationen”, skriver Johannes Cullberg.
Hade det tufft redan innan krisen
Paradiset hade det tufft redan innan krisen. Utvecklingen har inte gått som planerat och lönsamheten i butikerna har lyst med sin frånvaro. Under 2018 landade rörelseförlust på 41,5 miljoner kronor med en omsättning på 115 miljoner.
I somras klev det Stockholmsbaserade investmentbolaget Blue in som storägare i Paradiset. Kedjan har även lockat många spåsparare till sig och tagit in mångmiljoner genom crowdfunding.
"Många av oss har varit med sedan starten för fem år sedan och det känns oerhört tungt att resan nu är över. På någon vecka har många års arbete och ett stort antal personers investeringar utraderats", säger Johannes Cullberg.
Oklart om sparare får tillbaka pengar
Johannes Cullberg kan inte uttala sig om hur stora skulderna är i nuläget, eller huruvida småsparare kommer att få tillbaka sina pengar, och hänvisar till konkursförvaltaren. Ett 40-tal anställda förlorar jobben och planen är att hålla butikerna öppna i väntat på ytterligare besked.
Grundaren säger att det hela känns otroligt tråkigt då Paradisets affärsidé behövs för att gynna såväl planeten som folkhälsan.
”Det är såklart fruktansvärt. Jag har blivit av med alla mina pengar och mer därtill, men det löser jag på något sätt. Det här slår hårt mot alla fina bolag. Jag har oerhört många vänner som är småföretagare och driver restauranger. De gör så mycket gott och de är dem som slås ut först”, säger Johannes Cullberg.
Kunde ni ha gjort något annorlunda?
”Jag är den första att erkänna att vi gjort massa fel. Det är rätt naturligt när man startar något helt från början på en marknad där det knappt funnits uppstickare. Under det senaste åren har vi tagit en rad tuffa beslut”.
Det handlar bland annat om att stänga ned två butiker för att fokusera på lönsamhet. Johannes Cullberg menar att bolaget agerat utifrån situationen så gott de kunde och riktar en uppmaning till politikerna att agera snabbt.
”Varje timme räknas. De måste komma ut med paket för småföretagare som fortfarande kämpar, där resultatet inte är att man bara ökar sin skuldbörda och riskerar att dö senare".