Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Inställda fester hårt slag mot Partykungen

Joel Svensson, vd för Partykungen. PRESSBILD/Istockphoto

Vårens inställda barnkalas och fester innebär ett rejält försäljningstapp hos e-handelssajten Partykungen. Det berättar grundaren Joel Svensson för Breakit.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Coronakrisen drabbar många entreprenörer hårt. En sektor som däremot hittills verkar ha klarat sig relativt bra är e-handeln.

“Vi har pratat med många e-handlare i helgen och de står emot bra. I vissa nischer går det riktigt bra, till exempel hemarbete, frysar och cykeldelar”, sa till exempel Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers till Breakit i början av veckan. 

Breakit har också rapporterat om att mat och apoteksvaror ökar rejält online. 

Men hos Partykungen, som bland annat säljer prylar till fester och event, rasar försäljningen just nu.

”Just nu ser vi en nedgång med cirka 30 procent jämfört med samma period förra året, vilket ska jämföras med en tidigare uppgång (fram till mitten av förra veckan) med 25 procent. Det är en väsentlig försämring på intäktssidan med andra ord”, säger bolagets grundare Joel Svensson till Breakit.

Ingen vill ha festgrejer

Han förklarar att bolaget säljer mindre av allt som kan relateras till fest – till exempel maskeradkläder, dekorationer och dukning. Däremot säljs mer av sånt som kan lindra tristess. Till exempel sällskapsspel, godis och andra roliga prylar. 

”Vi prioriterar nu vår personals hälsa och jobb i första hand. Vi har skickat hem den personal som har möjlighet att jobba hemifrån samt sett över våra städ- och hygienrutiner. Vi ser även över samtliga kostnadsposter med allt ifrån bemanning till inköp och marknadsföring. Vi försöker också att lyfta de produkter som trots allt säljer bra i corona-tider”, säger Joel Svensson. 

I ett brev till sina anställda skriver han: ”Ingen vet hur länge detta kommer att pågå eller när vardagen kan återgå till det normala. Det enda vi vet är att vi måste agera för att minimera risken för att sprida smittan bland våra anställda och för att inte riskera att sätta företaget i en ekonomisk kris längre fram.”

Några åtgärder som bolaget hittills har vidtagit är lägre budget för marknadsföring, minskning av varuinköp och totalstopp för investeringar på över 5.000 kronor.

Läs mer