Bolaget jobbar med kroppsigenkänning, ansiktsigenkänning och andra former av AI-lösningar. Tekniken används bland annat inom detaljhandeln – en bransch som länge har haft det kämpigt och som nu på grund av coronakrisen får det ännu tuffare.
Breakit har tidigare berättat att Deep North idag samarbetar med flera bolag på den europeiska marknaden och att de för diskussioner med potentiella storkunder i Sverige.
Nu tar bolaget alltså in cirka 283 miljoner kronor i en runda som leds av det Londonbaserade riskkapitalbolaget Celeres Investment. Några andra investerare är Engage och AI List Capital.
”Det känns väldigt bra att ha något att bygga vidare på. Planen är att skala upp verksamheten i Sverige men givet situationen med coronakrisen är det svårt att säga exakt vad vi ska göra härnäst”, säger Dejan Subosic till Breakit.
Ska växla upp
Pengarna kommer bland att användas för anställa mer personal globalt, fokusera på att bygga företagets AI-plattform och att ge kunderna mer datadrivna analyser. Bolaget vill också och utforska fler affärsområden utöver detaljhandel och transport som jobbar med idag.
”Vi kommer att fortsätta att förnya tekniken för att säkerställa att kunderna har tillgång till korrekt och tillförlitlig information för att framgångsrikt kunna konkurrera med onlineplattformar, säger Jinjun Wang, grundare och CTO för Deep North i ett pressmeddelande.
"Deep Norths plattform gör det möjligt för återförsäljare att få insikter i realtid om datapunkter som tidigare var ouppnåeliga i den fysiska världen. Genom att utnyttja befintliga videofilmer för att förstå aktivitet och beteende kan butiksägarna nu fatta välgrundade beslut, säger Azhaan Merchant från Celeres Investments i samma pressmeddelande.
Osäkert om tekniken är laglig
Tekniken kring ansiktsigenkänning har diskuterats flitigt det senaste året och enligt Datainspektionen är det oklart om den är laglig. De anser att varje enskild teknik måste bedömas och än så länge finns ingen europeisk praxis.
Den här frågan följs naturligtvis också noga av Deep North och enligt Dejan Subosic är ansiktsigenkänning en ytterst liten del av bolagets verksamhet.
”99 procent av våra kunder använder bara vår teknik för kroppsigenkänning”, säger han och förklarar att tekniken då analyserar människors kroppar för att se hur de rör sig i butikerna, vad de tittar på, om de är män eller kvinnor och så vidare.
”Om kunden byter jacka registreras det som ett nytt id. Om man skulle jämföra med bilar är det som att kolla färgen och årsmodellen men att skippa registreringsplåten. Deep Norths AI samlar varken in eller behandlar biometriskdata med hänsyn till människors integritet och GDPR.”, säger han.
Dejan Subosic säger till Breakit är att målet för bolaget är att leverera en belsutsplattform till de fysiska butikerna som kan hjälpa dem att sälja mer och hålla nere operativa kostnader. Han tror att tekniken kommer att ha stor påverkan på retail framöver, inte bara för analys utan även för att höja kundupplevelsen.