Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Så slår corona mot Bastard Burgers, Phils Burger och Tugg Burgers

Foto: Bastardburgers.

De snabbväxande hamburgerkedjorna pressas hårt i corona-krisen.
”Läget för branschen är nattsvart, det är inget snack om det", säger Bastards Burgers vd Simon Wanler.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Corona-utbrottet har skapat en kris vars omfattning ännu är för tidig att förutspå. Säkert är i alla fall att effekterna slår enormt hårt såväl mot vår hälsa som ekonomi.

Restaurangbranschen är en av de sektorer som drabbats hårt i krisen, och företag tvingas varsla och stänga ned sina verksamheter. Under de senaste åren har hamburgerkedjorna, som exempelvis Bastard Burgers, gått som tåget. Nu tvingas kedjan och dess konkurrenter att anpassa sig till en ny och hård verklighet. 

”Läget för branschen är nattsvart, det är inget snack om det. Det är den värsta krisen som restaurangbranschen någonsin gått igenom”, säger Bastard Burgers vd och grundare Simon Wanler.

Kedjans största intäktsbortfall finns i storstäderna, medan flera av de mindre orterna går betydligt bättre. Bastard Burgers har utökat satsningarna på take away och hemleveranser samt börjat ta emot telefonbeställningar. 

Håller öppet trots allt

Konkurrenterna Phils Burger och Tugg Burger vittnar även de om stora nedgångar i såväl intäkter som besökare, främst i storstadsregionerna. Samtliga aktörer uppgav under förra veckan att restaurangerna håller öppna, vissa med begränsade öppettider, och att satsningarna på hemkörning och take away skalats upp. 

Viggo Broström som är vd för Tugg Burgers, med aktörer som kändiskrögaren Niklas Ekstedt och Ceder Capital på ägarlistan, vittnar om ett intäktstapp på 30-50 procent. 

”Problemet för alla är likviditeten. Alla försöker säkra upp för att rida ut stormen. Vi har gjort personalförändringar och försöker ta del av allt statligt stöd vi kan få. Om du tappar din försäljning slår det hårt och våra största kostnader är personalen, det är där vi måste kapa", säger Viggo Broström. 

Bastard Burgers, med 500 anställda, uppger i sin tur att de också gjort vissa nedskärningar på extrapersonal och provanställningar.

”Vi jobbar hårt på två spår för att ta oss igenom det här på bästa sätt. Det är dels hålla uppe och driva försäljning, det andra är att hålla nere kostnaderna. Delägarna jobbar utan lön och vi kapar överallt där vi kan kapa”, säger Simon Wanler. 

Utökar satsningarna på hemkörning 

Petter Nilsson som är marknadschef på Phils Burger berättar att de ökat marknadsföringen och satsar på nya partners. Det handlar bland annat om att utöka samarbeten med fler företag som levererar hem maten till kunderna. 

”Vi vill göra oss tillgängliga för så många som möjligt, men på ett sätt så att vi inte bidrar till smittspridningen. Genom kontaktlös take-away och delivery är detta möjligt där vi samtidigt kan hålla uppe ekonomin så gott det går”, säger Petter Nilsson.

En del i strategin är satsa på mindre menyer, vilket är effektivare och kräver mindre personal, samt sänka priserna för att stärka konkurrenskraften. 

Petter Nilsson understryker vikten av kreativitet i svåra tider som dessa. Kedjan, som har mer mat än de kan sälja, har bland annat utökat samarbetet med maträddar-appen Karma. Ett annat initiativ har varit att undersöka möjligheten att låta sysslolösa taxichaufförer köra ut mat. 

Petter Nilsson säger att fokus ligger på samarbeten samt att optimera och stabilisera verksamheten. 

"Vi har ett otroligt starkt team på våra restauranger och vi arbetar tillsammans för att ta oss igenom det här. Vi måste vara prestigelösa och arbetat tillsammans i industrin för att ta oss igenom den här tiden". 

Hur kommer detta att slå mot restaurangnäringen?

”Det är många som inte kommer att klara det här. Vi har växt till oss i storlek och kapital under en längre tid. Det är säkerligen många mindre restauranger som får det svårare”, säger Petter Nilsson. 

Bastard Burger sätter expansionen på vänt

Bastard Burgers har en aggressiv expansionsplan som nu justerats något, men planen är att öppna minst 11 nya restauranger i Sverige i år. Kedjan har dock fått dra i handbromsen för lanseringen utomlands, som bland annat innefattar USA och Norge. 

”Vi har vissa praktiska svårigheter då vi inte kommer in i länderna, klart det sätter farthinder. Men det kommer att vända och då ska vi gasa på igen”, säger Simon Wanler. 

Simon Wanler konstaterar att krisen inom restaurangbranschen kommer att ge en kedjeeffekt som drabbar allt från leverantörer till producenter och fastighetsägare. Han är däremot inte oroad över Bastard Burgers framtid, och hyllar personalen där anställda erbjudit sig att frysa sina löner (vilket inte är aktuellt, inflikar han) eller gå ned i arbetstid för att rädda kollegors jobb.

”Vi är rustade finansiellt och organisatoriskt och pratar med alla våra partners. Vårt fokus just nu är att rädda så många jobb som möjligt”, säger Simon Wanler. 

Viggo Broström på Tugg Burgers vill inte sia om hur länge kassan räcker, och understryker att han ser ljust på möjligheterna att genomföra en rad åtgärder för att dämpa krisen. Utöver nedskärningar pekar han på statligt stöd samt lättnader från bankerna och Skatteverket. 

”Take away växer med 100 procent i veckan. Det är positivt men det räcker inte, men det är fortfarande pengar in och det blir en kamp mot att hålla likviditet tills försäljningen kommer tillbaka”, säger Viggo Broström. 

Läs mer