Breakit har i tidigare artiklar berättat om att mat på nätet ökar i snabb takt just nu. Under måndagen uppmanade Folkhälsomyndigheten personer över 70 år att undvika folksamlingar som kan uppstå i exempelvis mataffärer. Samtidigt hårdnar restriktionerna kring sociala kontakter i hela samhället – personer i Stockholmsregionen rekommenderas att arbeta hemma om de kan och på tisdagen kom beslut om att gymnasieelever framöver ska undervisas på distans.
Allt fler väljer därför nu att handla mat på nätet. Men det hårda trycket gör att aktörerna har svårt att både hinna fylla på och leverera varor.
När en Breakitmedarbetare gick in på Mat.se möttes han till exempelvis av följande budskap:
”Just nu är det extremt högt tryck hos oss. Därför kan det vara utplockat bland vissa varor och våra leveranstider blir snabbt fullbokade. Första leveransdag är för tillfället 22/3. Vi beklagar detta men jobbar på så snabbt vi kan för att kunna leverera till dig.”
"Det kom väldigt snabbt"
Viveca Järhult som är marknadschef på Mat.se bekräftar att läget just nu är ansträngt.
“Vi har naturligtvis ett högt tryck och det kom väldigt hastigt. Därför har det varit svårt att ställa om kapaciteten och vi är inte riktigt där än”, säger hon.
Konsekvensen just nu är att kunderna får vänta flera dagar på sina leveranser.
“Våra “slottar” (tidsfönster) där vi delar ut mat bokas upp allt eftersom de släpps och kunderna måste ha längre framförhållning”, säger hon.
En annan sak som händer är att varor köps i så snabb takt att personalen inte hinner fylla på med varor.
“Det finns gott om varor men vi hinner inte packa upp dem i samma takt som folk köper”, säger Viveca Järhult till Breakit.
Hjälp äldre grannar
Hon uppmanar kunder att ha tålamod och att de som lägger en beställning ska kolla med äldre grannar om även de behöver något.
“Generellt sett är äldre mindre vana att handla på nätet så kan man hjälpa en äldre granne eller släkting så tycker jag att man ska göra det”, säger hon.
Även Axfoods andra aktörer som säljer mat på nätet – Willys och Hemköp – märker av det höga trycket.
Breakit har också pratat med Coop och Ica som bekräftar bilden.
“Vi har all time high när det gäller näthandeln just nu”, säger Coops pressansvarige Tarik Belqaid till Breakit.
Han säger att Coop jobbar för fullt för att öka kapaciteten bland annat genom att ta in mer personal.
“Kunderna behöver generellt sett vara ute i god tid just nu. Däremot har vi fortfarande samma-dag-leveranser där man beställer på morgonen och får hem maten på eftermiddagen men där tar tiderna slut väldigt fort.”
Ska ta in mer personal
Mathem, som är den största renodlade nätmataktören, märker precis som sina konkurrenter av en stor ökning när det kommer till efterfrågan.
“Väntetiderna är längre än vanligt och i Stockholm kan det handla om uppemot en vecka. Just nu tittar vi på om vi kan sätta in fler bilar och ta in mer personal”, säger Lotta Olofsson, pressansvarig på Mathem till Breakit.
Lyssna på Breakits podcast om hur matbranschen på nätet på sikt kan påverkas av coronakrisen.