Den svenska fotbollsappen Forza Foootball växt i en rasande fart sedan starten 2012. I dag är appen en av världens största fotbollsappar och målet är att täcka alla världens ligor inklusive amtör- och grässrotsfotboll. Information om startuppställningar, videoklipp och målgörare skickas dagligen ut till fotbollsfans på alla nivåer.
Appen hade enligt Patrik Arnesson 2 miljoner användare i veckan innan coronakrisen. Men nu har i princip alla världens fotbollsligor ställt in vårens spel.
”Det är en utmaning att jobba med resultat på fotbollsmatcher när det inte spelas några matcher”, säger Patrik Arnesson till Breakit.
”Det är ett ganska radikalt läge för oss just nu”, säger Patrik Arnesson.
Men han har inte gett upp hoppet.
”Vi jobbar nu dag och natt med att komma på nya produkter och tjänster vi kan leverera till våra användare”, säger han.
Grundaren: "Jäkligt jobbigt men också spännande"
Redan förra veckan valde Forza Football att ställa om och börja bevaka e-sportsligor men tyvärr har även de ställt in sin verksamhet nu.
”I sådana här tider måste vi tänka helt nytt. Det är klart att det är jäkligt jobbigt men också spännande. Kreativiteten flödar i bolaget och jag ser stor potential och otroligt många möjligheter”, säger Patrik Arnesson och fortsätter:
”Nu när många stannar inomhus letar de efter digitala tjänster och vi sitter på en målgrupp med 2 miljoner fotbollsintresserade personer som vill ha något att göra. Samtidigt letar både fotbollsspelare och klubbar efter sysselsättning och nya intäkter”
Forza Football har idag 55 anställda och Patrik Arnesson hoppas att han slipper varsla.
”Vi har redan flera bra idéer kring hur vi kan ställa om verksamheten på gång och nu handlar det bara om att ställa om snabbt. Vi följer också regeringens krisåtgärder för entreprenörer i realtid.”
Patrik Arnesson säger att han hanterar personalens oro genom att ge kontinuerlig information. Nu på morgonen höll han ett tal till dem som han bland annat avslutande med orden
”Jag är övertygad om att vi har de bästa människorna för den här situationen och att vi kommer att hitta massor av fantastiska idéer. Forza kommer att komma ur krisen starkare än någonsin och när vi gör det kommer vi att fira stort. Fram till dess – låt oss skapa magi.”
Forza Football ökade sin omsättning med 64 procent, från 34,9 till 56,6 miljoner kronor under 2018. Samtidigt gjorde bolaget en rörelsevinst på 1,8 miljoner kronor. Hur det gick 2019 eller hur mycket pengar som finns i bolagets kassa vill Patrik Arnesson inte avslöja.
”Bokslutet för 2019 är inte färdigt än. Men jag kan säga att 2020 kommer att bli väldigt väldigt spännande för oss. Produktutveckling kommer minst sagt att gå på högvarv.”
På ägarlistan i bolaget finns bland annat Creandum och Spiltan.