Det svenska budbolaget Budbee har, med kunder som H&M, ASOS och många fler har tagit en stark position på marknaden för hemleveranser av e-handlade produkter. Nu vidtar Budbee åtgärder för att möta den ökade efterfrågan på deras hemleveranser i spåret av coronavirusets spridning, det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.
“Vi ser cirka 50 procent högre antal hemleveranser jämfört med vår prognos och anledningen tros vara möjligheten att få sina varor hem utan mänsklig kontakt”, säger Simon Strindberg, kommunikationschef på Budbee i pressmeddelandet.
Även om e-handeln innebär att kunder inte behöver bege sig ut i butiker för att handla bland andra människor, så innebär det ofta någon form av kontakt med budet som levererar varor. Därför meddelar Budbee att de har “rullat ut kraftiga åtgärdspaket både internt och hos underleverantörer för att reducera risken för spridning av viruset.”
Personalen använder handskar
Utöver att rekommendera till konsumenterna att de använder funktionen för leverans utanför dörren, så kommer även personalen att vidta vissa försiktighetsåtgärder.
“Exempelvis hanteras alla paket med rena handskar, personal utför egenkontroller på kroppstemperatur och det finns tillgång till handsprit och andra hygienartiklar. Detta och mycket mer i kombination med nya rutiner/scheman/processer för att undvika spridning och minska effekten av en eventuell smitta”, står det i pressmeddelandet.
Budbee är verksamma i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna. Under 2018 omsatte bolaget 55,6 miljoner kronor med ett minusresultat på 39,9 miljoner.